Navrhl legendárního Brouka. Ferdinand Porsche se narodil ve Vratislavicích nad Nisou
Ve Vratislavicích nad Nisou se 3. září 1875 v rodině klempíře narodil Ferdinand Porsche. Nadaného žáka a zdatného kutila ale klempířská dílna otce Antona příliš nelákala. Zato s elektřinou si rozuměl čím dál víc. Fascinaci elektrickou energií nejspíš vyvolalo moderní vybavení místní továrny na koberce, kde nechybělo elektrické osvětlení a elektromotory.
Mladý Ferdinand se přihlásil na večerní kurzy elektrotechniky na c. a k. průmyslové škole a v podkroví si zřídil dílničku, kde s elektřinou k otcově nelibosti experimentoval. V sedmnácti ale dokázal elektrifikovat rodný dům, za což si už od otce vysloužil uznání. Elektrické osvětlení se tehdy totiž nenacházelo ani v honosných vilách libereckých měšťanů.
Poté, co se osvědčil jako odborník přes elektřinu ve zmíněné textilce, dal otec na doporučení majitelů, bratrů Ginzkeyových, a netrval na tom, aby Ferdinand převzal jeho dílnu. Syna v 18 letech pustil do Vídně. Cesta k pozdějším úspěchům na poli mobility tak byla volná a Ferdinand Porsche se přes elektřinu postupně dostal až ke konstrukci VW Brouk.
Z původního vybavení ani původní podoby rodného domu Ferdinanda Porsche se toho ve Vratislavicích mnoho nedochovalo. Objekt byl několikrát přestavován a přistavován a pak také chátral. Až v roce 2011 ho od soukromého vlastníka zakoupila společnost ŠKODA AUTO, v té době již součást koncernu Volkswagen, u jehož zrodu Ferdinand Porsche stál. Po pátrání v archívech po původní podobě domu se objekt dočkal znovuoživení a v roce 2016 byl dům zpřístupněn veřejnosti.
Porscheho rodný dům není tradičním muzeem
Interaktivní expozice v domě, kde se narodil slavný automobilový konstruktér a tvůrce vozu Volkswagen, se dělí do tří částí, které zachycují zásadní momenty vývoje inženýrského a konstrukčního umění. Po zakoupení vstupenky ovšem návštěvníky nečeká tradiční průvodce, ale iPod s podrobnostmi k jednotlivým exponátům. Návštěvník může v domě pobývat libovolně dlouhou dobu a jít do podrobností, jak uzná za vhodné. Stačí iPod namířit na symbol u příslušného exponátu.
Oproti tradičním muzejním expozicím, kde bývá nepřeberné množství vystavených předmětů, může Porscheho rodný dům působit poněkud stroze. Čisté, bílé, přehledné prostory jsou ale trendem automobilky VW. V části nazvané Inženýrské umění najdete čtyři vitríny zachycující milníky konstrukčního a inženýrského umu. Od pazourku přes kolo až po perspektivy budoucího vývoje.
Největší prostor Porscheho domu je věnován Mobilitě a vévodí mu replika vozu Lohner – Porsche „Semper Vivus“ (Stále živý). Semper Vivus byl vlastně první funkční hybridní automobil. Až do 20. let 20. století nebylo jasné, jaký pohon ovládne budoucí automobily. Výkonný parní stroj musel pryč ze hry kvůli své hmotnosti a souboj mezi elektromotorem a spalovacím motorem byl dlouho nerozhodný. Porsche spojil oba pohony do jednoho vozu, dva spalovací jednoválce poháněly generátor, který dodával energii elektromotorům umístěným v předních kolech a dobíjel baterie.
Sekci Rodina vévodí velký rodinný stůl, který zaplněný vzpomínkami a historickými momenty ze života Ferdinanda Porscheho ve Vratislavicích, Vídni, Vídeňském Novém Městě, Stuttgartu, Wolfsburku, Gmündu a Zell am See. Multimediální prezentace zachycuje všechna Porscheho období včetně stále diskutované spolupráce s Adolfem Hitlerem na zbrojním průmyslu. Rodný dům Ferdinanda Porsche je přístupný od pátku do neděle od 9 do 17 hodin.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Ukrajinec se zbraní v Litvínově? ‚Vím to od člověka, jemuž to řekl kriminalista,‘ říká autor dezinformace
-
Noční vlci v Brně položili věnce k památníku Rudé armády. Na místě se setkali i s protesty
-
Po smrti Navalného je zřejmé, čeho je ruský režim schopný, říká právník politického vězně
-
Analytička o Dukovanech: Korejci tvrdí, že staví efektivně. Francouzi nabízí evropskou technologii