Liberecký kraj chce na části území zajišťovat vlastní autobusovou dopravu

18. říjen 2018

Krajská společnost Autobusy LK koupila většinový balík akcií v dopravní společnosti ČSAD Liberec a v servisní firmě Autocentrum Nord. Za 86 procent akcií obou společností dala necelých 11 milionů korun.

Liberecký kraj chce tímto krokem na části území zajistit autobusovou dopravu vlastními silami a mít také kontrolu nad výdaji.

"My jsme poslední dva roky prověřovali možnost, jestli neumíme zajistit veřejnou autobusovou příměstskou dopravu v kraji nebo části kraje vlastní firmou, vlastním dopravním podnikem. Analýzy nám doporučily cestu odkupu akcií jako cestu nejrychlejší a také ekonomicky nejvýhodnější," uvedl hejtman Martin Půta ze Starostů pro Liberecký kraj.

Hlavní výhodu pro kraj vidí v tom, že bude na necelé třetině území schopen zajistit dopravu vlastní firmou, o jejímž hospodaření bude mít přehled. "Budeme znát její skutečné náklady a budeme vědět, z čeho se skládá cena, kterou za dopravu platíme," řekl hejtman.

Vlastní dopravce má podle něj i svá rizika. „Za největší provozní riziko považuji to, že naši vlastní manažeři teď budou muset ukázat, že jsou stejně schopní jako manažeři v soukromých společnostech. To znamená, aby zajistili stejně kvalitní autobusy, aby zajistili stejně kvalitní řidiče, a to za nižší cenu než za kterou nám dodávají soukromé firmy,“ uvedl Martin Půta.

ČSAD Liberec je jednou ze čtyř největších dopravních společností v Libereckém kraji, pro který zajišťuje regionální dopravu na Liberecku. Kraj chtěl původně sám koupit většinový balík 86 procent akcií. Společnosti byl připraven zaplatit 14,353 milionu korun a dalších zhruba 20 milionů do ní investovat, protože není v dobrém stavu. Plány ale zablokoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Liberecký kraj se proto rozhodl založit úplně novou firmu Autobusy LK, která teď akcie koupila. Kraj navíc vlastní 200 akcií dopravce, které od majoritního vlastníka dostal darem, zbylé akcie patří městům a obcím v kraji.

Společnost Autobusy LK by měla dopravu zajišťovat od roku 2020. Chce proto získat pozice v představenstvech a dozorčích radách skoupených firem. Už v příštím roce plánuje investovat do nových autobusů.

 „My jsme nastavili nějaký model, který respektuje veškeré kvalitativní požadavky na příměstskou dopravu. Počínaje klimatizacemi v autobusech a konče odbavovacím systémem. To předpokládá pro rok 2020 výměnu minimálně sedmnácti autobusů, které jsou starší dvanácti let,“ řekl ředitel společnosti Autobusy LK Jiří Řádek.

autoři: Eva Malá , mib | zdroj: ČTK
Spustit audio

Související