Kraj, Liberec a Jablonec se dohodly na financování tramvaje
Liberecký kraj, města Liberec a Jablonec nad Nisou se po měsících vyjednávání dohodly na financování tramvajové linky 11 mezi oběma městy.
Dohoda o financování provozu je nutná, aby mohl liberecký dopravní podnik požádat o dotace na plánované prodloužení tramvajové trati do centra Jablonce a na dokončení rekonstrukce trati mezi oběma městy, řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Memorandum o spolupráci musí ještě schválit zastupitelstva, už příští týden ve čtvrtek o něm budou jednat v Jablonci.
Provoz tramvajové linky 11 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou stojí ročně zhruba sto milionů korun, kolem 15 milionů představují příjmy z jízdného. Polovinu ze zbytku by měl platit Liberec, 17 procent Jablonec nad Nisou a třetinu Liberecký kraj. Ten dosud na zajištění linky přispíval 17 miliony korun, teď by se měl příspěvek o osm až deset milionů zvýšit. Víc peněz bude dávat na spojení i Jablonec nad Nisou, Liberec naopak díky memorandu ušetří. Liberecký kraj je podle Půty připraven linku zahrnout do meziměstské dopravy.
„My jsme ustoupili a jsme připraveni na provoz linky přidat. Pro stanovení nějakého konečného poměru je ale potřeba opravdu přesně vědět, kolik lidí těmi jednotlivými spoji v jednotlivých dnech jezdí,“ řekl Půta. Liberecký kraj bude zatím přispěvatelem. „Pokud budou obě města chtít, abychom byli objednatelem té dopravy, tak by podle našeho názoru měla přispívat do systému meziměstské a příměstské dopravy v kraji stejně jako ostatní města a obce v kraji 90 korunami ročně za každého obyvatele,“ dodal. Jablonec a Liberec se podílely minimálně, protože platí MHD.
Spory byly hlavně kolem podílu Jablonce nad Nisou. Na základě modelu, který vypracovala renomovaná společnost BDO, požadoval Liberec po sousedním městě 23,5 milionu korun, což byl více než dvojnásobek loňského příspěvku. Jablonec si proto nechal zpracovat vlastní posudek firmou Pro Cedop. Ten ukázal, že by reálná cena pro Jablonec měla být jen kolem čtyř milionů. „My ale máme zájem na zachování spojení a jsme připraveni na něj přispívat zhruba 12 miliony korun a v případě prodloužení trati přidat další tři,“ řekl primátor Jablonce Milan Kroupa (ANO). Záleží ale na zastupitelích, jak se k memorandu postaví, dodal.
Související
-
Liberec: Mezi Fügnerkou a zoo se tramvají nesvezete až do 1. června
Od dneška 23. dubna, od ranních hodin nejedou v Liberci tramvaje mezi terminálem hromadné dopravy Fügnerova a zoologickou zahradou.
-
Liberec: Rozlučte se s tramvajemi T2R. V sobotu vyjedou naposledy
V sobotu 17. listopadu naposledy vyjedou v Liberci tramvaje řady T2R. Typické mírně zakulacené dvojbarevné vozy přepravovaly obyvatele ulicemi krajského města desítky let.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Plynovody a ropovody nám ukázaly mapu reálných přátel v Evropě, říká diplomat Václav Bartuška
-
‚Bateriová auta zvítězí, vytlačí i spalovací,‘ tvrdí analytik. Proč v nové disciplíně Čína válcuje Evropu?
-
Čekáme, jak dopadnou vyšetření, sdělil kouč Pardubic Hořava k Sedlákovi. Ten strávil noc v nemocnici
-
Na slovenské straně hranice s Českem stojí 17kilometrová kolona. Kvůli opatření proti slintavce