Tunel u Slavíče se stal legendou, pomohla tomu pověst o císaři. Projít tunelem můžete dodnes
U Slavíče nedaleko Hranic na Moravě dodnes existuje železniční tunel, který prý vznikl na císařský příkaz. Traduje se, že při výstavbě takzvané Severní dráhy z Vídně přes Moravu do Bohumína, si prý císař Ferdinand I. výslovně přál, aby na ní byl i tunel, a proto ho ve Slavíči postavili. Je to však jen báchorka, skutečnost je jiná.
Na okraji obce měla trať vést ve 12 metrů hlubokém zářezu. Jenže kvůli nestabilnímu geologickému podloží hrozilo, že by se stěny zářezu sesunuly. Inženýr Karel Hummel proto navrhl kritický úsek obestavět, a tak vznikl pověstný tunel. Byl dlouhý 259 metrů. První vlaky jím projely v roce 1847. Dráze sloužil jen 50 let, protože od roku 1895 vedla trať o kousek vedle.
Železnice opuštěný tunel spravovala ještě dalších 30 let, pak si ho převzala obec Slavíč. Jednu dobu se uvažovalo o jeho opětovném zprovoznění, nakonec z toho ale sešlo a sloužil třeba jako skladiště brambor.
Tunel na místě stojí dodnes a můžete se jím klidně projít, koleje v něm už nejsou, takže vás žádný vlak nesrazí.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.