Spor mezi libereckým magistrátem a firmou Eltodo Citelum se vyostřuje

6. červen 2014

Konflikt mezi Libercem a firmou Eltodo Citelum, která se donedávna starala o provoz křižovatek ve městě, se ještě více vyhrotil. Firma tvrdí, že její pověst byla poškozena. Úředník magistrátu prý u probíhajícího soudu nepravdivě vypověděl, že společnost ohrozila zdraví a životy lidí, přecházejících křižovatku na Šaldově náměstí. Úředník to popírá.

Pětiramenné křižovatky na Šaldově náměstí se bojí hlavně nezkušení řidiči. Patří navíc k dopravně nejzatíženějším místům v Liberci.

Při navrhování systému řízení této složité křižovatky bylo nutné zohlednit průjezd tramvají a autobusů i spoustu přechodů pro chodce. Jeden z nich je mezi náměstím a ulicí 5. května. Právě tam se v minulosti stávalo, že v momentě, kdy k přechodu přijížděla tramvaj, měli chodci zelenou.

Bylo to tehdy, když tramvaj musela čekat, až se se uvolní křižovatka ucpaná auty odbočujícími do Jablonecké ulice. Vozy občas stály na tramvajovém pásu, a bránily tak tramvaji v průjezdu. Někteří lidé o tomto nebezpečí věděli, jiní ne.

Firma Eltodo Citelum spravovala pro Liberec místní křižovatky do roku 2012. Smlouvu sice měla až do roku 2021, před dvěma lety ji ale město vypovědělo právě kvůli výhradám k dopravní ústředně pro centrální řízení křižovatek.

Společnost se teď s městem soudí kvůli neoprávněnosti výpovědi. Podle ředitele Vítězslava Chmelíka ale Pavel Rychetský – úředník magistrátu zodpovědný za dopravu – firmu poškodil svou výpovědí u soudu, když tvrdil, že za problém na přechodu na Šaldově náměstí mohlo právě Eltodo.

Úředník prý mluvil o něčem jiném

„My jsme dopravní řešení nedělali, my jsme křižovatku nestavěli. My ji pouze udržujeme. Naší povinností je, pokud někdo zjistí, že signalizace špatně funguje, a zavolá nás, my přijedeme,“ brání se Chmelík.

Primátorka Liberce Martina Rosenbergová z ČSSD ale tvrdí, že město při schvalování dopravního řešení křižovatky na Šaldově náměstí spoléhalo právě na Eltodo:

„Muselo to být v součinnosti s firmou Eltodo a muselo to být v součinnosti s dopravními inženýry a odborníky. Město nemůže jen něco rozhodnout a pustit nějakou křižovatku, jde přece o bezpečí obyvatel.“

Podle Chmelíka ale chtěla firma během uplynulých let problém s křižovatkou řešit. „Tyto problémy byly řešeny na dopravní komisi, my jsme říkali, že je třeba přepracovat to dopravní řešení, případně někde prodloužit časy, ale to se nestalo,“ namítá. Firma teď chce od Pavla Rychetského omluvu, protože podle ní není pravda, co tvrdil u soudu.

Šéf odboru dopravy Rychetský, který je služebně mimo Liberec, ale zdůraznil, že u soudu vypovídal o úplně jiné poruše a hrozbě střetu a Eltodo jeho výpověď překroutila. Omlouvat se prý nehodlá. Problém chodců na Šaldově náměstí je podle něj navíc dávno vyřešený.


Zvětšit mapu
Spustit audio