První české auto? Z Liberce. Před 124 lety vyjelo na dálkovou cestu
Víte, že úplně první automobil, který jezdil po českých zemích, patřil Theodoru Liebigovi mladšímu? Ten si ho v roce 1893 přivezl do Liberce jako horkou novinku. Vůz je k vidění v Oblastní galerii, zapůjčilo ho Národní technické muzeum v Praze.
V pondělí 16. července je to na den přesně 124 od chvíle, kdy s vozem vyjel na historicky první dálkovou cestu z Liberce do německého Gondorfu nad Moselou liberecký továrník Theodor von Liebig.
Trasa byla dlouhá 939 kilometrů a libereckému průkopníkovi automobilismu v naší zemi dala zabrat, trvala totiž 69 hodin.
Vůz svou konstrukcí připomíná kočár. Theodor von Liebig ml. jezdil svým automobilem rychlostí zhruba 20 km/h, spotřebu měl asi 18 litrů benzínu, potřeboval i 150 litrů vody na 100 km, aby chladil motor vozidla.
Jestli chcete "první české auto" vidět na vlastní oči, běžte do Oblastní galerie v Liberci. Víc než 120 let starý vůz Benz Victoria tam zapůjčilo pražské Národní technické muzeum.
Jak náročné bylo stěhování 770 kilogramů těžkého automobilu? Pusťte si přiloženou reportáž a zhlédněte následující video.
Průkopník motorismu v Čechách, Theodor von Liebig mladší absolvoval s vozem Victoria Benz i první známou dálkovou jízdu na světě. Výletní okruh z Liberce do francouzské Remeše a zpátky. Na auta v Čechách tehdy nebyl nikdo zvyklý, textilní továrník musel při svých cestách kupovat benzín na nádražích a v lékárnách. Vodu do chladiče nabíral zhruba každou půlhodinu v potůčcích a studnách.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka