Přímé vlakové spojení z Liberce do Polska stále není jisté. Není ani v nových jízdních řádech

8. prosinec 2015

Pět dní před zahájením provozu stále není jasné, zda přímé vlaky z Liberce do Sklářské Poreby v Polsku podle plánu v neděli 13. prosince skutečně pojedou. České dráhy totiž ještě nemají podepsanou smlouvu s polskou společností Koleje Dolnoslezské. A nemají ani polské povolení pro své moderní vlaky Stadler. Další detaily kolem jednání s Polskem dnes ( 8.12.) uvedl obchodní ředitel Českých drah v Liberci Jaroslav Jirman.

„V pátek 4. prosince bylo jednání ve Varšavě, že smlouva se společností Koleje Dolnoslezské, která je partnerem projektu na polské straně, může být podepsána. Měli by smlouvu doručit do zítra (9.12.). Pak bychom měli řádnou objednávku na provoz našich vlaků na polském území. Zároveň zítra proběhnou dvě zkoušky motorového vozidla na úseku Harrachov-Sklářská Poreba, aby se ověřilo, že se sepnou správně kolejové obvody a bude správně v činnosti zabezpečovací zařízení polských drah,“ vysvětlil obchodní ředitel Českých drah v Liberci Jaroslav Jirman.

Zájem turistů o trať stoupá

Trať z Tanvaldu přes Harrachov do polské Sklářské Poreby patřila ještě za druhé světové války k nejmodernějším ve střední Evropě. Od roku 1945 byla ale pro dopravu uzavřená. Pravidelné vlaky se na ni vrátily až v srpnu 2010 po rekonstrukci.

Protože jde o turisticky atraktivní trať a zájem o ni stoupá, Polsko a Česko se dohodly na přímém spojení. Liberecký krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník z hnutí Starostové pro Liberecký kraj tvrdí, že jestli v neděli 13. prosince vlak do Sklářské Poreby nepojede, půjde s hejtmanem do tohoto polského města pěšky.

„Na protest bychom šli. Ale jsem přesvědčený o tom, že České dráhy to nějak vyřeší a že to dopadne dobře,“ prohlásil Mastník.

V jízdních řádech je zatím u trati výluka

Kvůli nejistotě, zda vlaky do Polska pojedou, figuruje v nových jízdních řádech na této trati výluka. V případě, že Poláci vjezd Stadlerů do jejich země dovolí, dostane se tato informace na internetové jízdní řády. V případě jiných spojení se ale nic měnit nebude, konstatuje Otto Pospíšil, zástupce ředitele Koridu, který koordinuje veřejnou dopravu v kraji.

Čtěte také

Díky modernizaci železniční trati z Liberce do Tanvaldu může být zavedená taktová doprava. „Vlaky budou nově jezdit ve špičkách pracovních dní každých 30 minut, mimo špičku a o víkendech každou hodinu. Získáváme další návaznosti na spoje Frýdlant, Hrádek, Česká Lípa.“

Podařilo se taky částečně odstranit velmi kritizovaný nešvar, že vlaky a autobusy jezdí ve stejném čase. Odjezdy autobusů a vlaků z Tanvaldu směrem na Jablonec se teď budou střídat.

„Některé autobusy nebudou jezdit na tradiční trase Smržovka a Lučany, ale odkloní se na Novou Ves. Díky tomu tato vesnice získá lepší spojení do Tanvaldu. Ve spolupráci s městem Smržovka bude zavedena alternativní trasa přes Horní Ves, kde budou zatím zkušebně zavedené nové zastávky. Autobusy pojedou i do Bohdalovic ve Velkých Hamrech. A nově začne fungovat dálková linka z Rokytnice nad Jizerou přes Jablonec do Prahy,“ dodává Pospíšil.

Řada změn je také v ostatních oblastech kraj. Informace o nich najdou cestující na internetu nebo ve vytištěných jízdních řádech.

Spustit audio