Ministerstvo životního prostředí odsouhlasilo severovýchodní variantu silnice přes Český ráj. Sepsalo ale připomínky

10. srpen 2021 11:19

Navrženou variantu výstavby rychlostní silnice I/35 přes Český ráj, která se veřejně projednávala letos na jaře, Ministerstvo životního prostředí schválilo. Ředitelství silnic a dálnic to umožní začít pracovat na přípravě projektové dokumentace. Ještě předtím ale musí silničáři splnit podmínky, které ministerstvo sepsalo do jedenáctistránkového dokumentu. Týkají se úseku mezi Turnovem a Úlibicemi a jsou jich víc než čtyři desítky.

Čtěte také

Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné stanovisko ke stavbě nové rychlostní silnice mezi Turnovem a Jičínem na Hradec Králové. Týká se návrhu takzvané severní varianty kolem Rovenska pod Troskami. Nová silnice by měla zlepšit a zrychlit spojení z Libereckého do sousedního Královéhradeckého kraje a odvést tranzitní dopravu z obcí.

„Souhlasné závazné stanovisko stavby silnice I/35 v úseku Turnov Úlibice má 41 připomínek. Jejich zapracování bude trvat dlouhou dobu. Přepokládaná doba realizace je uvažována okolo roku 2030,“ potvrdila mluvčí turnovské radnice Zdenka Štrauchová.

Při veřejném projednávání trasy silnice se mluvilo o lepší ochraně proti hluku nebo ochraně vodních zdrojů poblíž Rovenska. A stavba musí splnit celou řadu dalších podmínek.

Jde například o možné prodloužení protihlukového tunelu z Turnova - Pelešan z navrhovaných 900 metrů o dalších 400 metrů. Další podmínkou je studie odtokových poměrů v záplavovém území Jizery a Libuňky kvůli stavbě mostů. Musí se také taky zpracovat další studie vlivu na životní prostředí pro přeložku silnice druhé třídy ze Žernova na Semily.

Výstavba nové rychlostní silnice mezi Turnovem a Jičínem se připravuje 20 let

Trvá to tak dlouho proto, že komunikace má vést chráněným území Českého ráje. Ve hře bylo několik variant trasy; například jižní, která kopírovala současnou silnici a měla vést pod Hrubou Skálou a Troskami, to se ale nelíbilo ochranářům.

Schválená varianta v délce přes 32 kilometrů je sice o něco delší, ale z pohledu ochrany přírody nejpřijatelnější, protože bude ze všech navrhovaných nejméně zasahovat do chráněné oblasti, to ostatně potvrdilo i stanovisko ministerstva životního prostředí. Tato varianta také umožní lepší napojení ve směru ze Semil. V plánu jsou minimálně tři přemostění a protihlukové stěny.

Navrhovaná trasa povede ve směru od Liberce přes Ohrazenice na Přepeře, Valdštejnsko a kolem Karlovic na Rovensko pod Troskami a Žernov. Dál bude pokračovat ve směru na Ktovou, Libuň, Valdice a Jičín. Zatím ale není jasné, jestli v celém úseku povede čtyřmi nebo jen třemi pruhy.

Spustit audio

Související