Lyžaři a snowboardisté mají v Harrachově už mnoho let velký problém s parkováním

3. březen 2015

V krkonošském Harrachově vrcholí lyžařská sezóna. Přijela spousta turistů, hlavně rodiče s dětmi, které mají prázdniny. Lyžování si chválí, nervy jim ale doslova tečou kvůli parkování.

Typická situace. U restaurace na úzké silnici vedoucí k malým parkovištím u lanovky stojí zásobovací vůz. Blokuje cestu a auta musí několik stovek metrů couvat. Pod kola se jim pletou lyžaři, kteří jdou pěšky z centrálního parkoviště.

Paní Jana z Pardubic je z kličkování zpocená až na zádech a tvrdí: „Sem už nepojedu. Což si myslím, že je velké mínus pro Harrachov.“

Honza ze Zlína se bojí, že mu v tom zmatku někdo nabourá auto. Nechápe, že za tu bídu ještě musí platit. „Mě překvapilo, že jsme přijeli dát skiareálu peníze za skipasy a oni ještě k tomu chtějí další, za parkovné.“

Skiareál Harrachov

K němu se přidává i Jana. „Chtějí za parkovné padesát a ještě tady člověk musí čekat na místo, než odjede jiné auto. Nedaleko odsud v Příchovicích se vejde na parkoviště tisíc aut a ještě je to zadarmo.“

Lyžaři jsou často líní ujít i jen kousek pěšky

Faktem je, že Harrachov na velkokapacitní centrální parkoviště myslel. Kámen úrazu je ale v tom, že z něj lyžaři musí jít 10 minut k lanovce pěšky.

Pro některé z nich je podle šéfa lanovky Milana Goče problém ujít pěšky i 200 metrů od penzionů u kostela. „Poslouchal jsem lyžaře na lanovce a ti si říkali, kde to vlastně bydlíme a když zjistili, že u kostela, tak si povzdechli - dovedeš si představit, že bychom to šli pěšky?“

Skiareál Harrachov

Jednosměrný provoz, skibusy nebo odstupňovat cenu parkovného?

Podle starostky Harrachova Evy Zbrojové ze Starostů pro Liberecký kraj by se dal problém s parkováním vyřešit dvěma způsoby: „Ideální stav by byl ten, že by fungovaly elektroskibusy z centrálního parkoviště k lanovce. Pak je tu ještě možnost vybudovat silnici směrem k autobusovému nádraží, takže by se vlastně jízda přes Anenské náměstí a od lanovky zjednosměrnila. Ale to je otázka velkých financí a ještě dalšího vyjednávání.“

Eva Zbrojová teď jedná s provozovatelem centrálního parkoviště i s vedením skiareálu. Podle Milana Goče by byly skibusy dobré, ale podle jeho zkušenosti za ně lyžaři určitě nebudou chtít platit.

„Muselo by to být zadarmo, abychom je tam dostali, a ty skibusy by musely být tři, ještě na Rýžoviště, a to by stálo kolem dvou miliónů korun. A to zaplatí kdo?“

Goč navrhuje další řešení. Odstupňovat výši parkovného podle vzdálenosti od lanovky. Za pohodlnost by si prostě lyžaři připlatili. Teď je vlastně paradoxně nejlevnější parkování přímo u lanovky.

„On sem radši pojede autem, protože to parkování je jenom za padesát, dál odsud u kostela je dokonce za sto korun. V Rokytnici nad Jizerou to mají udělané tak, že čím blíž u lanovky, tím dražší to mám - třeba za 250 korun na tři hodiny přímo u lanovky.“

Jana není pro odstupňování, a tím i zdražování parkovného, ale bezplatné elektroskibusy z centrálního parkoviště by podle ní do Harrachova přilákaly další turisty.

„Bylo by to dobré, kdyby jezdil ten skibus. V Peci to všude tak mají - třeba i od chalup ty lyžaře svážejí.“

Spustit audio