Lyžaři a snowboardisté mají v Harrachově už mnoho let velký problém s parkováním
V krkonošském Harrachově vrcholí lyžařská sezóna. Přijela spousta turistů, hlavně rodiče s dětmi, které mají prázdniny. Lyžování si chválí, nervy jim ale doslova tečou kvůli parkování.
Typická situace. U restaurace na úzké silnici vedoucí k malým parkovištím u lanovky stojí zásobovací vůz. Blokuje cestu a auta musí několik stovek metrů couvat. Pod kola se jim pletou lyžaři, kteří jdou pěšky z centrálního parkoviště.
Paní Jana z Pardubic je z kličkování zpocená až na zádech a tvrdí: „Sem už nepojedu. Což si myslím, že je velké mínus pro Harrachov.“
Honza ze Zlína se bojí, že mu v tom zmatku někdo nabourá auto. Nechápe, že za tu bídu ještě musí platit. „Mě překvapilo, že jsme přijeli dát skiareálu peníze za skipasy a oni ještě k tomu chtějí další, za parkovné.“
K němu se přidává i Jana. „Chtějí za parkovné padesát a ještě tady člověk musí čekat na místo, než odjede jiné auto. Nedaleko odsud v Příchovicích se vejde na parkoviště tisíc aut a ještě je to zadarmo.“
Lyžaři jsou často líní ujít i jen kousek pěšky
Faktem je, že Harrachov na velkokapacitní centrální parkoviště myslel. Kámen úrazu je ale v tom, že z něj lyžaři musí jít 10 minut k lanovce pěšky.
Pro některé z nich je podle šéfa lanovky Milana Goče problém ujít pěšky i 200 metrů od penzionů u kostela. „Poslouchal jsem lyžaře na lanovce a ti si říkali, kde to vlastně bydlíme a když zjistili, že u kostela, tak si povzdechli - dovedeš si představit, že bychom to šli pěšky?“
Jednosměrný provoz, skibusy nebo odstupňovat cenu parkovného?
Podle starostky Harrachova Evy Zbrojové ze Starostů pro Liberecký kraj by se dal problém s parkováním vyřešit dvěma způsoby: „Ideální stav by byl ten, že by fungovaly elektroskibusy z centrálního parkoviště k lanovce. Pak je tu ještě možnost vybudovat silnici směrem k autobusovému nádraží, takže by se vlastně jízda přes Anenské náměstí a od lanovky zjednosměrnila. Ale to je otázka velkých financí a ještě dalšího vyjednávání.“
Eva Zbrojová teď jedná s provozovatelem centrálního parkoviště i s vedením skiareálu. Podle Milana Goče by byly skibusy dobré, ale podle jeho zkušenosti za ně lyžaři určitě nebudou chtít platit.
„Muselo by to být zadarmo, abychom je tam dostali, a ty skibusy by musely být tři, ještě na Rýžoviště, a to by stálo kolem dvou miliónů korun. A to zaplatí kdo?“
Goč navrhuje další řešení. Odstupňovat výši parkovného podle vzdálenosti od lanovky. Za pohodlnost by si prostě lyžaři připlatili. Teď je vlastně paradoxně nejlevnější parkování přímo u lanovky.
„On sem radši pojede autem, protože to parkování je jenom za padesát, dál odsud u kostela je dokonce za sto korun. V Rokytnici nad Jizerou to mají udělané tak, že čím blíž u lanovky, tím dražší to mám - třeba za 250 korun na tři hodiny přímo u lanovky.“
Jana není pro odstupňování, a tím i zdražování parkovného, ale bezplatné elektroskibusy z centrálního parkoviště by podle ní do Harrachova přilákaly další turisty.
„Bylo by to dobré, kdyby jezdil ten skibus. V Peci to všude tak mají - třeba i od chalup ty lyžaře svážejí.“
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Expertka: Overturismu čelí všechny cílové destinace, pomoct by mohly regiony. Přizpůsobte se místním
-
Byl to asi omyl, popisuje analytik útok na Golanské výšiny. Mohl by ale být spouštěčem širší operace
-
ŽIVĚ: Plzeň vede proti Hradci Králové 1:0 ve druhém kole ligy, Radiožurnál Sport vysílá přímý přenos
-
Úspěšný vstup do olympijského turnaje. Perušič se Schweinerem ve dvou setech porazili kanadský pár