Lidé v Chrastavě se dočkali po 20 letech nové silnice do průmyslové zóny i chodníků

12. listopad 2013

Chrastava na Liberecku zažila slavnostní chvíli. Vedení města tam spolu se stavbaři a největším zaměstnavatelem zprovoznili po dvacetiletém čekání novou silnici do tamní průmyslové zóny. Teď už budou lidé chodit po nových chodnících do práce a děti do školy bez obav z kamionů.

„Tohle tady opravdu scházelo už dlouhou dobu, provoz tu byl strašně neuspokojivý, co tam ty děti přecházely. Teď konečně mohou děti do školy po přechodu a po chodníku,“ oceňuje jeden z chrastavských pamětníků novou silnici, která nahradila takzvanou myší díru.

Skrz ní se proplétali desítky let střídavě lidi a kamiony. „V zimě když se míjeli, kamion třeba musel zastavit a na sněhu už se nerozjel, musel couvat dolů, aby se nahoru opět rozjel,“ líčí žena, která chodí každý den do průmyslové zóny do práce a tvrdí, že tam vznikaly situace, ze kterých byli řidiči a chodci doslova, jak se lidově říká, na prášky.

Trvalo pak více než dvacet let, než se dílo podařilo. Dříve nebylo za co silnici pořídit.

"Ono to souvisí s celým průtahem na Frýdlant, který obsahuje tři etapy, z toho dvě etapy jsou hotové, to dělá kraj a tohle je čtvrtá etapa, která právě zlepšuje spojení do průmyslové zóny. O něm samotném se také dohadovalo řadu let, a my jsme neměli možnost financování. Až teď se to podařilo vyřešit a všichni jsme rádi,“ konstatuje starosta Chrastavy Michael Canov ze Starostů pro Liberecký kraj.

Našlo se totiž šalamounské řešení - město bude po milionu korun ročně stavbařům silnici po čtyři roky z městské kasy splácet a jeden milion přidala za průmyslovou zónu firma Benteler.

„V Chrastavě jsme největším zaměstnavatelem, pracuje tu kolem 750 lidí,“ připomíná ředitel firmy Petr Marijczuk.

Podle něj byla dobrá dopravní dostupnost průmyslového areálu v Chrastavě jednou z podmínek, aby se firma ve městě udržela a neodstěhovala se jinam. Byla by to škoda, když se teď automobilovému průmyslu daří.

„Máme obrat kolem pěti miliard korun. Máme to štěstí, že se nacházíme v regionu, který je nadále prorůstový, proto si na zakázky nestěžujeme,“ dodává Marijczuk.

Spustit audio