Liberečtí školáci si oddychli, díky výjimce může oblíbený lektor angličtiny učit dál

9. březen 2014

Bude muset učitel angličtiny Dustin odejít ze školy, protože nemá jako Američan české pedagogické vzdělání, anebo dostane výjimku a zůstane? O tom v posledních dnech hodně diskutovali žáci a učitelé na liberecké Základní škole s rozšířenou výukou jazyků Husova. Radost z toho, že rodilí mluvčí nakonec výjimku od ministerstva školství dostanou, pak měli velikou.

„Byla bych smutná. Naštvaná ne, ale smutná, protože ho mám ráda jako učitele. On nám třeba vymyslí zábavu, že s ním hrajeme nějakou hru a přitom nás učí slova, věci, dny v týdnu, měsíce,“ svěřují se školačky Hanka a Kája.

Dustin Tyfoer, který je učí jako rodilý mluvčí anglicky, má dvojnásobný americký bakalářský titul-z filozofie a antropologie. Kdyby ministerstvo školství trvalo na tom, aby měl učitelskou kvalifikaci podle českého zákona, musel by z České republiky odejít.

„Odjel bych učit angličtinu do Asie, do Koreje nebo do Vietnamu, kde jsou stejné peníze, ale žádná omezení, co se týká kvalifikace,“ krčí rameny Dustin, který je nakonec velice rád, že rodilí mluvčí dostanou výjimku ministerstva školství a nebudou si muset doplňovat české pedagogické vzdělání.

Oddechla si i ředitelka Blanka Reindlová. „Dětem bychom vzali něco, co jsme jim nabídli jako nadstandard. A jsem přesvědčená, že bychom velmi těžce, spíš nereálně, našli rodilého mluvčího anglicky mluvící země, který by splňoval podmínku, kterou stanovuje zákon,“ míní ředitelka.

Čtěte také

Výjimku z kvalifikace mají dostat taky učitelé nad 55 let s více než dvacetiletou praxí a učitelé odborných předmětů maximálně s polovičním úvazkem. Ředitelka ale neví, jestli se bude výjimka vztahovat i na vychovatelky v družině se středním pedagogickým vzděláním.

„Protože mají menší úvazky jako vychovatelky a protože se samozřejmě s nějakými osmi deseti tisíci korun měsíčně vyžít nedá, tak jim škola umožňuje část úvazku realizovat jako učitelky na 1. stupni třeba v předmětech výtvarná výchova, pracovní činnosti a tak dále,“ vysvětluje Reindlová.

Pokud by pro ně výjimka neplatila, má ředitelka obavu, že si vychovatelky s praxí budou hledat práci jinou, byť třeba nekvalifikovanou, která by je uživila. Otázkou pak je, jestli by absolvent pedagogické fakulty, který je teď na úřadu práce, chtěl na půl úvazku učit a zároveň pracovat v družině.

autoři: Ivana Bernáthová , mka
Spustit audio