Liberecké muzeum tramvají bude možná ve vědecko-zábavním centru naproti Babylonu

10. leden 2013

Kontroverzní liberecké Muzeum historie tramvajové dopravy má šanci, že zakotví v budovaném centru iQlandia naproti zábavnímu centru Babylon. Zadlužené město Liberec by pak provoz muzea, které opozice kritizovala, nic nestál.

Unikátní historickou tramvaj z roku 1929 Bovera nebo typickou tramvaj severočeských kolejových provozů 6MT a mnohé vzácné kousky by si návštěvníci mohli i s odborným výkladem prohlédnout už v roce 2014, kdyby město Liberec Muzeum tramvajové dopravy podpořilo.

Když se ale tenhle nápad nadšenců ze sdružení Boveracklub, které renovuje historické tramvaje, objevil, okamžitě se proti němu postavila radniční opozice.

Podle zastupitele ze Změny pro Liberec Josefa Šedlbauera město potřebuje mnohem užitečnější věci, než je právě muzeum. Například opravit silnice a školy. Nic na tom nemění ani fakt, že by nejpodstatnější náklady na výstavbu měla dát Evropská unie.

„Zvyšovat si dál zadlužování tím, že se minimálně 15 miliónů zainventuje jako spolufinancování do Centra tramvajové dopravy, tak z tohoto hlediska nedává žádný smysl. A to, co už vůbec nedává smysl, je provozní ztráta muzea, která má podle vlastních propočtů dopravního podniku činit kolem jednoho miliónu ročně,“ poznamenává.

Dopravní podnik se spolu s městem původně domluvily na tom, že muzeum plné historických tramvají vznikne v areálu Libereckých výstavních trhů, které po většinu roku zeje prázdnotou. Projekt zastupitelé zařadili do seznamu staveb podpořených Evropskou unií.

„Celá myšlenka je vlastně postavená na fungování Boveraclubu, na zachování podvědomí historie tramvají, veřejné dopravy. Zároveň členové Boveraclubu představili projekt jako technické muzeum, tak to zastupitelé vnímali a projekt podpořili,“ vysvětluje náměstek primátorky Lukáš Martin z ČSSD

Na sklonku roku se ale ukázalo, že si město kvůli finančním problémům nemůže muzeum dovolit finančně podpořit a muzeum z evropského seznamu zmizelo. Pomoc ale nově nabídl ředitel IQ parku ve známém libereckém centru Babylon Pavel Coufal.

Muzeum by podle něj mohlo být ve vědecko-zábavním centru IQlandia, které se buduje v bývalé továrně DESTA naproti Babylonu, pár desítek metrů od dopravního podniku, kde staré tramvaje jsou.

„Máme v současné době stavební povolení i na další etapy výstavby IQlandie a chtěli bychom využít našich zkušenosti a koncentrace návštěvníků, která bude čtvrt miliónů ročně v iQlandii, aby se nějaký objekt pro muzeum postavil v další křídle iQlandie,“ říká Coufal.

Všechno teď podle něj bude záviset na penězích. Podmínkou je, že se podaří sehnat evropské dotace a také, že dopravní podnik postaví od svého areálu k iQlandii tramvajové koleje.

„Naším návrhem je, aby každý financoval to, co umí, to znamená my nemovitost, tu samotnou výstavní halu a dopravní podnik koleje. Budova se dá odhadnout na 40 miliónů korun a napojení na deset miliónů.“

Zatímco původně mělo muzeum vzniknout v roce 2014, teď by se jeho vybudování posunulo až na rok 2017, aby mohla vzniknout například tramvajová trasa iQlandia - zoologická zahrada.

Podle šéfa Boveraclubu Tomáše Krebse zpoždění o tři roky vůbec nevadí. Hlavně, když to po velké nejistotě ve chvíli, kdy muselo dát město Liberec od muzea ruce pryč, všechno dobře dopadne a tramvaje se vystaví. Teď má Boveraclub všechny unikáty v areálu dopravního podniku.

„Pojízdná vozidla jsou rozstrkaná tady v areálu dopravního podniku. Rozstrkaná říkám proto, že jsou na různých rozchodech a my jsme tady, abychom nepřekáželi běžnému provozu. Takže, když je chce někdo vidět, musí se ozvat a provedeme je v podstatě celým areálem. Máme ještě k dispozici haly, kde jsou exponáty v rozpracovaném nebo nálezovém stavu. Máme také dokumentaci, archív, fotografie zde v dopravním podniku nebo doma, podle toho, kdo se o to stará,“ přibližuje Krebs.

Spustit audio