Klasické koule, figurky, zelenina nebo pohádkové postavy. Jablonecké sklářské muzeum se pyšní nejbohatší sbírkou vánočních ozdob u nás

24. prosinec 2024 13:12

Nejbohatší sbírkou skleněných vánočních ozdob v Česku se může pochlubit Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou. Je jich více než 15 000. V expozici jich sice uvidíte jen zlomek, ale i ten ukazuje, jak se ozdoby v čase měnily. A jak jejich tvůrci reagovali na módní trendy.

„Každá vitrína, kterou v tady může návštěvník vidět, má svůj vlastní příběh. Ten dohromady vytváří takovou symbolickou cestu české vánoční ozdoby do země zaslíbené, do Spojených států, do Ameriky, protože to byl největší trh,“ vysvětlil hlavní kurátor Muzea skla a bižuterie Petr Nový. 

Perličkové ozdoby

Ve vitrínách jabloneckého muzea můžou lidé vidět figurky, trumpetky, autíčka, klasické koule, perníkové chaloupky nebo třeba dýně. Nejstarší vánoční ozdoby v expozici muzea jsou podle Nového takzvané perličkové, tedy foukané koule, zvonečky a další. Tyto ozdoby se ve větším množstvím začaly v Československu vyrábět až v roce 1931.

Trendy ve vánočních ozdobách

„Vánoční ozdoby jsou obor z podstaty velmi konzervativní. Dodnes se dobře prodávají a vyrábí vánoční ozdoby, které visely už na stromečcích v 80. letech 19. století. Svého času žena prezidenta Kennedyho, Jacqueline Kennedyová, v 60. letech začala ladit prezidentský stromek ve Washingtonu do jedné barvy. A z toho se potom stával takový trend, že si rodiny počkaly, jak bude vypadat stromeček ve Washingtonu a poté ho středostavovské rodiny ve Spojených státech zdobily ve stejné barvě,“ přiblížil historii trendů vánočních ozdob Petr Nový.

Trendy v barvách

„Jde o kombinace, jak budete ten stromeček ladit, co bude ten hlavní barevný tón. V současné době existuje jedna firma, která vždycky vyhlašuje barvu roku. Ta se ale netýká jen vánočních ozdob, to je taková barva, která by měla být v interiérech, měla by být módní, v bižuterii a tak dále. A pro letošní rok to je broskovová,“ nastínil kurátor.

„Firmy, které se věnují vánočním ozdobám, třeba propagují fialovou ve spojení se stříbrnou. Zároveň jsou pořád velmi populární a také trendové červená a zlatá. Ale zajímavou novinkou, zejména v tom českém prostředí, pro letošní rok je docela široké portfolio designových vánočních ozdob, což nebývalo zvykem,“ doplnil Petr Nový. Podle něj lidé většinou na vánoční stromek dají ozdoby s nostalgickou hodnotou, nově koupené, ale i ty, které se dají označit jako trendy.

autoři: Tomáš Mařas , reČRoL
Spustit audio

Související

Nejnovější zprávy