Gazdinu robu Gabriely Preissové převedl balet v Liberci do taneční podoby

13. listopad 2015

Drama Gazdina roba od Gabriely Preissové má teď nově i taneční podobu. Příběh zasazený na Slovácko baletně a hudebně zpracovaly liberecká choreografka Alena Pešková a muzikantka a hráčka na kvinton Gabriela Vermelho, která zaujala před několika lety kompozicí hudby k baletnímu představení Jessie a Morgiana. Taneční podobu dramatu připravilo Divadlo F. X. Šaldy v Liberci.

V Gazdině robě, kterou napsala Gabriela Preissová koncem 19. století, mladá žena opouští nešťastné manželství a kvůli slabošství svého milence volí smrt. Silný příběh oslovil choreografku a režisérku Alenu Peškovou.

„Už jsem dělala jako taneční divadlo Maryšu. Zajímá mě to, co je nonverbálně velmi dobře zpracovatelné - takové ty základní lidské věci, jako je láska nebo smrt, a potom jedinec kontra společnost,“ vysvětluje choreografka.

Podle knihy Gazdina roba vznikla už opera Eva, kterou složil Josef Bohuslav Foerster. Evu liberecké divadlo nastudovalo loni a získalo za ni ocenění kritiků na festivalu Opera 2015.

Tanečnice Marika Hanousková, která ztvárňuje v Liberci právě Evu, si myslí, že i baletní podoba dramatu diváky zaujme.

Gazdina roba

Evu alternuje Veronika Šlapanská. Podle ní vymyslela Alena Pešková náročnou choreografii a těžké je i herecké ztvárnění role. „Je to strašně složité, postava Evy se vyvíjí a potřebujeme, aby to ten divák zachytil a pochopil, co prožívá.“

Evina milence, který nemá dost odvahy udělat osudové rozhodnutí, ztvárňuje Jaroslav Kolář. Civilní herectví, které od tanečníků požaduje režisérka, mu prý jde pod kůži pomaleji, než by si přál.

Alena Pešková chce, aby tanečníci dobře hráli, ale přitom nic neošidili na pohybovém umění. „To není lehké, protože každý ten pohyb má svůj podtext – je to věta s tečkou, vykřičníkem nebo s otazníkem. K tomu rekvizity, světla… Myslím si, že to byl docela úkol.“

Liberecká baletní Gazdina roba má podle Veroniky Šlapanské zvláštnost: „Máme vypravěčku a zároveň zpěvačku a skladatelku, která na jevišti provází. Takže si myslím, že je to pro diváky zajímavější než třeba jen balet.“

Premiéra představení začíná v pátek 13. listopadu v 19 hodin. Diváci mohou představení opět vidět v sobotu 21. listopadu od 19 hodin.

Spustit audio