Česká Lípa: Řidiči autobusů hrozí stávkou. Chtějí vyšší mzdy a lepší podmínky

15. červenec 2016

Řidiči městské autobusové dopravy v České Lípě jsou ve stávkové pohotovosti. Pokud dopravce nesplní jejich podmínky kladené odboráři, chtějí v září přejít do stávky. Nelíbí se jim například systém, podle kterého se jim počítá pracovní doba. Ta teď totiž nezahrnuje takzvané čekačky, tedy dobu, kterou mají řidiči mezi jednotlivými spoji.

„Jde nám o to, že některé úkony řidiče – administrativní, technické, dělané před směnou, během směny i po ní, mají být započítány do pracovní doby,“ upozorňuje Martin Machač, řidič autobusu a předseda základní odborové organizace Městské autobusové dopravy v České Lípě.

Až 280 hodin za volantem, maximálně 200 hodin jako pracovní doba

„Podle zákona není čekací doba pracovní dobou řidiče. Neváží se na ní žádné příplatky. Je to padesát korun hrubého, bez příplatku ať je to v noci nebo o víkendech,“ pokračuje Machač a dodává: „Třeba z dvanáctihodinové směny je započítáno pouze osm hodin jako pracovní doba a čtyři hodiny jsou čekačky.“

Řidiči prý přitom podle Martina Machače tráví až dvě stě osmdesát hodin měsíčně v práci, ale započteno do pracovní doby mají přibližně sto devadesát nebo dvě stě hodin.

Jednání odborářů a společnosti BusLine

Právě kvůli tomu jednali odboráři se zaměstnavatelem, zástupci společnosti BusLine. „My se domníváme, že splňujeme stoprocentně legislativu. Odborová organizace má názor jiný, tak jsem poprosil, aby přednesla konkrétní návrh úprav, abychom měli o čem jednat,“ říká výkonný ředitel společnosti BusLine Radek Chobot.

Společnost BusLine jedná s odboráři

Kromě toho odboráři předložili zhruba dalších dvacet návrhů a připomínek ke kolektivní smlouvě.

„Drtivou většinu lze považovat za reálnou a smlouvu lze v tomto směru upravit. Nenašli jsme zatím shodu nad výší mzdového tarifu, který je podle našeho názoru poněkud vyšší než je standard ve veřejné dopravě,“ dodává Chobot.

Situací se zabývá i vláda

Případná stávka řidičů by podle vedení města mohla ovlivnit budoucí smluvní vztah s firmou BusLine. Jak říká Radek Chobot, při výběrových řízeních je důležitá nejnižší cena, která souvisí s výší mzdy řidičů.

Čekací doba řidičů prý podle zákona není pracovní dobou, neváží se na ni žádné příplatky

Podle premiéra Bohuslava Sobotky z ČSSD vláda podniká kroky ke zlepšení mzdových podmínek řidičů autobusů: „Vláda v tuto chvíli připravuje metodiku. Byl bych velmi rád, kdyby byla schválená jako určité doporučení, jak do budoucna výběrová řízení, aby jedním z kritérií bylo také zlepšení mzdové úrovně řidičů autobusů.“

Odboráři se společně se zástupci firmy BusLine opět sejdou na jednáních koncem června. Zatím řidiči zůstávají ve stávkové pohotovosti.

Spustit audio