Učitelky v mateřských školách upozorňují na špatnou výslovnost malých dětí

20. leden 2012

Učitelky v mateřských školách čím dál častěji upozorňují na to, že výslovnost malých dětí je čím dál horší. Pokud dítě neumí ve čtyřech letech říci pořádně r nebo ř, není to ještě taková tragédie. Pokud ale mluví tak, že mu učitelka ve školce a mnohdy ani jeho rodiče nerozumí, už je to na pováženou.

Takových dětí v poslední době podle logopedů, psychologů a učitelů rapidně přibývá. Co lze podle logopedů dělat s tím, aby dnešní děti mluvily lépe?

„Spíše se věnovat četbě, vyprávění pohádek, zpívání písniček, přednášení básniček a touto formou děti připravovat a rozvíjet u nich tu slovní zásobu, která je u nich velmi důležitá. Zejména se snažím doporučovat, pokud je nutné navštívit logopeda, aby navštívili klinického logopeda...“

Rodiče by měli svým dětem špatnou výslovnost opravovat a učit je dobře mluvit. Dokud není pozdě. „V podstatě se dá říci že do těch sedmi let se rozvíjí centrální nervová soustava dětí, takže do těch sedmi let mohou děti do sebe nabírat všechny informace z okolí a přijímat co nejvíce podnětů...“

Otec dvou malých dětí, Richard Janko vnímá dnešní dobu jako problematickou, vnímá to, že děti se koukají často na televizi a hrají digitální hry, které je mluvit rozhodně nenaučí.

„Těch lákadel - internet, filmy, je spousta... Do knihovny chodíme, čteme si nahlas. Snažím se aby se na televizi nedívali moc často... Snažím se jim vysvětlit že by u počítače neměli trávit moc času...“ popisuje svůj přístup Richard Janko.

Do dětského světa dobře vidí i ilustrátor dětských knih Tomáš Řízek, který také upozorňuje, že v dnešní době se s dětmi méně mluví a méně se jim čte: „Domnívám se že je to velký problém. Stejný problém řeší i v jiných zemích. Multimediální záležitosti jsou na velkém nástupu a domnívám se že jediná cesta je jenom snažit se dělat co nejlepší knížky...“

autor: sas
Spustit audio