„Svědek nebo rodina jsou prodloužené ruce operátorky,“ říká mluvčí záchranky

9. srpen 2018
Dispečink Záchranné služby hlavního města Prahy

Tropické počasí zaměstnává krajské záchranáře, ke kolapsům z vedra vyjíždějí častěji než jindy. Nejen o tom, jak vypadají okamžiky před příjezdem záchranky, si s jejím mluvčím Michaelem Georgievem povídala Iveta Kalátová.

Zdravotní problémy mají v těchto horkých dnech, ve kterých teplota stoupá i nad 35 stupňů, hlavně senioři, kteří mají potíže se srdcem nebo s dýcháním. Tito lidé nejčastěji kolabují z přehřátí, ale může jít i o vážnější stav. V tuto chvíli by svědci jejich kolapsu měli zavolat číslo 155.

„Dispečerky to mají v těchto dnech opravdu náročné, protože výjezdy opravdu přibývají. Nemáme tolik posádek, abychom zvládli všechno pokrýt, ale samozřejmě ke každému posádka zdravotnické záchranné služby přijede. Máme určité priority, na které musíme vyjíždět. Priorita jedna je, kdy je pacient v přímém ohrožení života, priorita dva – v potencionálním ohrožení života, priorita tři, kdy pacient může být ohrožen na životě,“ popsal Michael Georgiev.

Určení správné priority je na telefonní operátorce, která v první řadě musí zjistit zdravotní stav pacienta. Podle stupně jeho ohrožení pak pošle příslušnou posádku. A to buď ve složení řidič, záchranář a lékař, který jezdí osobním vozem, nebo jen posádku s řidičem záchranářem a zdravotnickým záchranářem. Pokud pacient není v akutním ohrožení života, může pro něj přijet pouze řidič sanitky, který ho převeze do nemocnice. Kromě sanitek ambulance může operátorka poslat na místo také leteckou záchrannou službu, kterou tvoří lékař, zdravotnický záchranář a pilot.

Operátorka záchranné služby je podle Michaela Georgieva prvním zdravotníkem na místě, kde ke kolapsu došlo.

„Ten svědek nebo ta rodina jsou prodloužené ruce operátorky. Ta operátorka je profesionální zdravotník a zvládá poskytovat první pomoc po telefonu. Ona je okamžitě schopná říci svědkovi, co má na místě dělat s pacientem, zústat s ním po celou dobu po telefonu a kontrolovat stav toho pacienta, než přijede posádka,“ vysvětlil Michael Georgiev, jak funguje asistovaná první pomoc.

Nejlépe se podle něj vyhodnocuje stav pacienta, který si záchrannou službu zavolá sám, je při vědomí, komunikuje a umí popsat své potíže.

Lidé by v těchto dnech měli dodržovat pitný režim, vhodné jsou například minerálky a iontové nápoje, nedoporučuje se naopak alkohol. Lidé by se měli vyhýbat nadměrné fyzické námaze a přes největší vedra se vyhýbat přímému slunečnímu záření.

Spustit audio
autoři: Iveta Kalátová, Michal Balák

Související