Stále více dětí na severu Čech se v prvních třídách potýká s vadou řeči

9. listopad 2014

Stále více dětí na severu Čech se při vstupu do prvních tříd potýká s vadou řeči. Výjimkou není ani Českolipsko. Proto se českolipská radnice ve spolupráci s Libereckým krajem rozhodla uspořádat logopedický kurz.

Skoro dvacet učitelek z mateřských škol a prvního stupně základních škol v něm bude pomáhat dětem naučit se správně mluvit. „Nejvíc se mi líbí tělocvik a čeština. Mamka mi čte. Zkouším číst a jde mi to dobře.“ Sedmiletý prvňák Filip je bystrý, na svůj věk má dobrou slovní zásobu, přesto má problém s výslovností.

Filip není ale jediným dítětem, které má vadu řeči. Podle Lenky Houdkové, učitelky jedné z českolipských základních škol, jsou logopedické problémy stále rozšířenější.

„Stále více dětí chodí do první třídy a má vadu řeči, někdy i kombinovanou. Nyní jich mám ve třídě sedm z čtyřiadvaceti,“ počítá učitelka. Příčinou problémů je podle ní třeba hledat v rodině: „Rodiče nemají čas se jim věnovat, opravovat je a pravidelně s nimi dělat logopedická cvičení. Nejčastěji neumí Ř a R.“

Pro děti to pak může být komplikace i ve výuce. „S tím jsem se setkala jen jednou. Holčička psala tak, jak mluvila. Když místo Ř řekla Ž, tak to tak napsala. Upozorňuji rodiče, že ten problém může nastat, že si neuvědomuje, že tak jak si to přeříkala to i napsala. Děti se těm s vadou řeči smějí, ale až tak od čtvrté třídy. Když to přetrvává do pubertálního věku, pak to ostatní děti řeší. Dítě s handicapem pak nechce mluvit, nebo předčítat, i když je dobrý čtenář.“

I proto českolipská radnice ve spolupráci s Centrem vzdělanosti Libereckého kraje uspořádala kurz pro logopedické preventisty. Skoro dvacet učitelek ze školek a prvního stupně bude po úspěšném absolvování kurzu spolupracovat s logopedy na odstraňování vad řeči. Helena Vacková, lektorka kurzu a logopedka se 17 letou praxí, také upozorňuje na problémy dětí při nástupu do prvních tříd.

„Kvalita přípravy vstupu do základní školy je nižší, než byla dříve, ve smyslu těch řečových dovedností. Téměř všichni mají málo rozvinutou takzvanou verbální pohotovost, což je působ vyjadřování, slovní zásoba klesá, nebývá zacvičená rytmizace, což je základ pro čtení a psaní. Já si myslím, že je to dnešní uspěchanou dobou, kdy jsme pozapomněli na základní dovednosti i na duši, která potřebuje v dětství naplnit pohádkami.“

Pokud rodina spolupracuje, je většina logopedických vad odstranitelná. Chce to jen vyhledat odborníka a dítěti věnovat potřebný čas a péči.

Spustit audio