Sociálně znevýhodněným dětem v Libereckém kraji pomáhají přípravné třídy

3. únor 2015

Šest škol v Libereckém kraji nabízí takzvanou přípravnou třídu. Tu navštěvují děti, které jsou sociálně znevýhodněné, a u kterých se předpokládá, že se v takové třídě vyrovná jejich vývoj. Na českolipské Základní škole Špičák fungují dvě. Předškoláci se tam učí často věci, které by už ve svém věku měli znát.

Děti ve třídě trénují nejen ruce ke správnému držení psacích potřeb, ale trénují i stříhání nůžkami.

„Děti jsou z velice nesourodého prostředí. Jsou tady velké rozdíly sociální. Jsou tu děti, které nechodily do mateřské školy, jsou tu děti, na které rodiče nemají příliš mnoho času, protože směnují,“ vysvětluje učitelka přípravné třídy Květa Hradecká.

Děti předškolního věku, které ve třídě jsou, nezvládají to, co zvládají ostatní stejně staré děti.

„Když psychologicko-pedagogická poradna zjistí, že něco u toho dítěte nefunguje, nebo není rozvinuto tak, jak má být, tak ho zařadí do přípravné třídy. Přijdou a neznají barvy, neznají tvary, nedokáží se zorientovat kde je pravá a levá strana. Neslyší hlásky ve slovech. Děti už dokáží pracovat i třicet minut v kuse, což byl dříve problém. Na začátku dokázaly pracovat pět deset minut, víc ne,“ vzpomíná Hradecká s tím, že děti měly na chvilku přestávku a nasadily volnější činnost. Teď těch volných činností není tolik.

Děti poznávají tvary a učí se i číslice. Při výuce je patrné, že hodně dětí ze třídy trpí vadou řeči.

Čtěte také

„Rodiče do šesti let víceméně to dítě nechali být. Jsou tady děti, které docházejí na logopedii, které pracují. Logopedie je běh na dlouhou trať a většina té práce se musí dělat doma, ale rodiče té logopedii tolik času nevěnují, proto ta řeč je taková, jaká je.“

Podle ředitele Základní školy Špičák Libora Šmejdy přípravné třídy nesuplují předškolní výchovu v mateřských školkách.

„Přípravná třída má vyrovnat handicapy dětí, které mateřskou školu neprošly, nebo pouze její částí, ale jejich rodinné a sociální prostředí a zázemí je pro školu dostatečně nevybavilo a nepřipravilo.“

Úspěšnost začlenění dětí z této třídy mezi ostatní děti v první třídě se měřit nedá. Taková statistika není.

„To hodnocení děláme intuitivně. Na těch dětech je opravdu po roce školní docházky znát, že už jsou vyzrálejší, že handicapy jsou částečně překonány nebo se na tom dál pracuje a jsou připraveny na školní docházku,“ dodává Libor Šmejda.

V Libereckém kraji nabízí přípravné třídy šest škol. Na Českolipsku je kromě ZŠ Špičák taková třída ještě v novoborské základní škole na náměstí Míru.

Spustit audio