Seniorům na Českolipsku pomáhá speciální tísňová linka. Hlídá jejich pohyb a také užívání léků

5. červen 2014

Zůstat zraněný a bez pomoci může být pro zdravého člověka kritické. Pro seniory a tělesně postižené je to doslova život ohrožující. Předejít tomu mohou nejen v České Lípě díky tísňové lince Anděl Strážný. Provozuje ji soukromá bezpečnostní agentura a senioři si mohou v případě potřeby zavolat pomoc nebo nechat ohlídat užívání léků.

„Každý klient má u sebe zařízení tísňové péče. Je to taková krabička, která má SOS knoflík. Tím se senior dovolá přímo na dispečerské pracoviště. Zpětně se s ním spojí dispečer, který s ním hovoří,“ vysvětluje, jak systém funguje manažerka soukromé bezpečnostní agentury Milena Mocová.

„Je tam i stav nehybnosti, kdyby člověk náhodou upadl a sám si nemohl zmáčknout tlačítko. Krabička vyhodnotí krizovou situaci,“ popisuje Mocová.

Pokud klient potřebuje připomínat, že si má vzít léky, mohou mu dispečeři v pravidelných intervalech zavolat.

„Život se mi zlepšil v tom, že můžu tady být sama,“ hodnotí službu Anděl Strážný bezmála sedmdesátiletá Anna Čermáková a dodává, proč si službu objednala:

„Já jsem spadla tady na terásce. Nebyla jsem schopná se zvednout a to bylo v zimních měsících. Věděla jsem, že bylo něco zle,“ vzpomíná.

Anna Čermáková, která službu využívá, má problémy s pohybovým aparátem. Proto na dispečinku hlídají její pohyb každou půlhodinu.

„Teď se nebojím, protože vím, že zmáčknu tohle tlačítko a okamžitě se ozvou. Oni mi volají, když se třeba nehýbu, nebo si neuvědomím, že toho Anděla mám a měla bych s ním zamávat,“ popisuje seniorka.

Nutností je nosit u sebe speciální pager, který hlídá jak pohyb seniora, tak je možné si v případě potřeby zavolat pomoc.

Českolipská bezpečnostní agentura je jednou z přibližně třech společností, které službu v ČR nabízí.

Čtěte také

Spustit audio