Po čtyřiceti letech přejela parní lokomotiva přejezd v Zubrnicích v Českém středohoří

23. září 2018

Parní lokomotiva v sobotu před polednem přejela poprvé od roku 1978 znovu přejezd za nádražím v Zubrnicích na Ústecku. Začala tím další etapa obnovy legendární lokálky.

Cílem je prodloužit trať do Lovečkovic a nejlépe až do Úštěku, čímž by se železniční trasy v Českém středohoří propojily.

Železniční přejezd v Zubrnicích, kde se nachází skanzen, byl léta zaslepený. Zubrnické museální železnici se podařilo najít sponzora, který věnoval půl milionu korun, aby tudy mohly znovu jezdit vlaky. Uvolnila se tak pro ně cesta dál do nitra Českého středohoří.

„Budeme používat tento nový úsek k zážitkovým jízdám na motorové drezíně. Ale naším cílem je opravit trať až do Lovečkovic a rozšířit i tam pravidelný provoz našich motoráčků,“ řekl mluvčí Zubrnické museální železnice Radek Kubala.

Koleje mezi Zubrnicemi a Lovečkovicemi jsou dlouhé pět kilometrů. Kolejnice se ale dochovaly jen na menší části, zbytek rozkradli zloději. Znamená to prakticky novou stavbu železničního svršku a zásadní úpravu takzvaného železničního tělesa se všemi stavbami, jako jsou propustky, mostky, přejezdy. 

Přáním nadšenců ze Zubrnic je vrátit do oblasti život na železnici. „Netroufám si odhadovat, za jak dlouho se svezeme až do Úštěka. Ve spolku pracují lidé ve svém volném čase, takže chceme hlavně udržet provoz do Zubrnic, což není žádná legrace, protože dráha nespadá pod žádné systémové financování. Peníze na nějakou údržbu jsou pouze díky příspěvku Ústeckého kraje,“ řekl předseda Zubrnické museální železnice Martin Kašpar. „No a pak chceme jít dál a dál a prodlužovat a prodlužovat, protože krajina za Zubrnicemi je velmi atraktivní,“ dodal.

Unikátní železnice z Ústí nad Labem vyniká největším stoupáním a nejmenší poloměrem oblouků v České republice. Na trati, která je součástí integrovaného dopravního systému Ústeckého kraje, jezdí v běžném provozu historické motoráky z padesátých let - Hurvínky. V některých situacích, jako právě zprovoznění přejezdu v Zubrnicích a oslavy lokálky táhne osobní vlaky z ústeckého nádraží Střekov parní lokomotiva. Na Střekově také mohou zájemci vidět nově zprovozněný historický parní stroj v drážní vodárně. I tu spravuje Zubrnická museální železnice.

zdroj: Veronika Králová
Spustit audio

Související

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.