Pasivní antiradary mají v Česku zatím zelenou, u sousedů jsou zakázané
Na označené radary, které měří rychlost třeba při průjezdu obcí, si už řidiči zvykli. Narazí na ně nejen ve městech, ale i na dálnicích. Před měřeným úsekem většinou řidiče varuje nápis nebo piktogram, který ho má donutit zpomalit na předepsanou rychlost. V Česku umí a ze zákona může tyto radary navíc odhalit ještě elektronické zařízení, které se jmenuje antiradar. V jiných zemích jako Slovensko nebo Švýcarsko jsou přitom antiradary zakázané.
Pasivní antiradary, malé černé krabičky umístěné na předním skle vozidla, umí řidiče včas upozornit, že se blíží k měřenému úseku. V Česku jsou tyto typy antiradarů povoleny.
Na Slovensku za použití antiradaru hrozí pokuty
Okolní státy naopak používání jakéhokoli zařízení, které umí detekovat radary, nepovolují. Radiožurnálu to potvrdila mluvčí slovenské policie Denisa Baloghová: „Používání takových technických prostředků, ale i jejich umístění ve vozidlech způsobem, který umožňuje jejich používání, se považuje za porušení pravidel silničního provozu závažným způsobem. Za takové jednání zákon ukládá pokutu od 60 do 300 eur (zhruba od 1500 do 7700 korun) a zákaz činnosti až dva roky.“
Existují ale i jiné antiradary, které umí rušit frekvenci policejní techniky. Ty na českých silnicích povolené nejsou, za jejich použití hrozí motoristům pokuta.
„V silničním provozu nesmí nikdo používat technické prostředky a zařízení, které znemožňují nebo ovlivňují funkci technických prostředků používaných při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. V případě porušení fyzické osobě hrozí pokuta až 10 000 korun a v případě právnických a podnikajících osob je to částka až 100 000 korun,“ vysvětluje mluvčí Policejního prezidia Hana Rubášová.
Změnu ministerstvo dopravy zatím nechystá
Ministerstvo dopravy zpřísnění legislativy, která by oba typy antiradarů zakazovala, nechystá. O jejich používání chce ale časem jednat s policií, říká mluvčí rezortu František Jemelka: „Situaci kolem pasivních antiradarů samozřejmě dlouhodobě sledujeme, změnu legislativy v této oblasti nyní nechystáme. Rozhodně ale budeme veškerým případům věnovat pozornost a případné kroky nejprve zkonzultujeme s policií.“
Dopravní expert Pavel Hojda z KSČM by obě zařízení zakázal úplně. „V každém případě bych antiradary úplně zakázal, ale současně bych samozřejmě dělal vše pro to, aby policie měřila doopravdy tam, kde dochází k porušování rychlosti,“ říká Hojda. Podobný názor má i Ústřední auto moto klub.
Češi si svoji rychlost moc nehlídají. Ukazují to statistiky Ministerstva dopravy. Podle nich policie loni řešila přes 210 tisíc přestupků překročení rychlosti. To je v porovnání s rokem 2017 nárůst přibližně o 10 tisíc případů.
Související
-
Ovládáte pravidlo zipu? Chybuje řidič, který chce přejet příliš brzy
Na českých silnicích platí už od roku 2000. Někdy to ale vypadá, že pravidlo zipu se řidiči ani po tolika letech nenaučili správně používat.
-
Neukázněné řidiče v Liberci budou před odtahem auta varovat samolepky
Během ledna můžou majitelé aut v Liberci na čelním skle nebo bočních oknech najít varovnou samolepku od policistů.
-
Policie hledá řidiče, který na Českolipsku srazil ležícího člověka
Policie hledá řidiče, který 19. listopadu večer srazil člověka ležícího na zemi před obcí Prácheň na Českolipsku. Informovala o tom policejní mluvčí Ivana Baláková.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Predátorské časopisy jsou továrna na články a peníze. Tulejova publikace je nedbalost, hodnotí akademik
-
Radši bych zchudl, než abych tady měl africké a islámské migranty a bál se vyjít ven, říká Okamura
-
Nevhodné, nefér a nebezpečné, Petr Pavel odsoudil kampaň ANO i Spolu do Evropského parlamentu
-
Požár, který u Berouna hořel 50 hodin a způsobil škody za 1,8 miliardy, založil člověk, zjistili hasiči