Opozice kritizuje rozdělování dotací v Libereckém kraji

26. červen 2012

Smlouva na deset let, utratit se má přes dvě miliardy korun. Tak vypadá veřejná soutěž na údržbu silnic II. a III. třídy, kterou vypsala Krajská správa silnic Libereckého kraje.

Opoziční zastupitelé tento krok kritizují. Zakázka podle nich vypadá jako šitá na míru akciové společnosti Silnice LK, která vznikla v minulém roce. Podle názoru opozice tak hrozí, že kraj nakonec zaplatí víc, než by musel.

Opozičním Starostům pro Liberecký kraj vadí i fakt, že veřejná zakázka na zajištění letní a zimní údržby krajských silnic byla vypsaná jeden den před platností nového zákona o veřejných zakázkách. To je přinejmenším zarážející, řekl Martin Půta: „Jsou tam ty limity nastaveny tak, aby se do té zakázky nemohl přihlásit nikdo jiný než současný dodavatel, který to dělá na základě příkazní smlouvy. Pokud by to bylo podle nového zákona, tak by v případě, že se soutěže zúčastní pouze jeden uchazeč, musela by ta soutěž být zrušena. Takto nebude muset být zrušena.“

Navíc rada kraje zastupitele o tomto tendru, který finančně zatíží vedení kraje po dvě volební období neseznámila, dodal Marek Pietr ze Starostů pro Liberecký kraj: „Hlavní je to, že příjem nebo lhůta pro doručení nabídek je 29.6. a otevírání obálek není následující po tomto termínu, ale až 9. července 2012. To samozřejmě může vzbudit spoustu spekulativních názorů na to, zda nemůže dojít k manipulaci – například s podanými nabídkami.“

Předseda dozorčí rady společnosti Silnice LK a zároveň náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp z ČSSD tato tvrzení ale odmítá: „Majitelem těch pozemních komunikací je neustále Liberecký kraj, tak jako v tom nevidím žádný problém. Akorát že se to soutěží na deset let, ale tak předtím to tady taky deset let někdo dělal na základě nějaké mandátní smlouvy, to není žádný problém. A je to veřejný tendr, mezinárodní, takže je to na mezinárodních stránkách a může se přihlásit každý.“ Zdůraznil také, že společnost Silnice LK je pro další správu silnic ideální. „Má nejideálnější rozložení svých poboček a pracovníků a techniky v kraji. To není třeba si zastírat. Ukažte mi jinou firmu, která má dneska v kraji takové zázemí jako Silnice LK. Mohli jsme to taky řešit jinou cestou, nevypisovat transparentní tendr a mohli jsme to řešit příkazní smlouvou. To by se opět opozici nelíbilo. Takže já nevím jakou cestou potom jít.“ argumentuje Sepp.

Starostové pro Liberecký kraj zvažují, že tendr na zajištění údržby silnic II. a III. třídy napadnou u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. O tom, jak to s krajskou zakázkou na údržbu silnic v Libereckém kraji dopadlo, vás budeme informovat.

autor: Eva Malá
Spustit audio