Obchodní domy v Liberci lákají na povánoční slevy. Ekonomové ale před nimi varují

30. prosinec 2014

Výprodej, slevy, akční nabídky, 30, 50 i 70 procent dolů. Tyto nápisy útočí na zákazníky po vánočních svátcích v každém druhém obchodě. Hlavně velké řetězce s oblečením, obuví, luxusní kosmetikou nebo elektronikou lákají nakupující na slevy. Ekonomové ale před na první pohled lákavými nabídkami varují - během výprodejů totiž Češi utratí často víc, než jindy a navíc kupují to, co často ani nepotřebují.

Zkušební kabinky v obchodech s oblečením se v těchto dnech doslova hemží lidmi. Aby ne -cedule za výlohami lákají na velké povánoční výprodeje na každém kroku. Na slevy vyrazil do jednoho z libereckých obchodních center také Martin Abraham z Vratislavic.

„No, vydal jsem se na slevy, protože před vánoci jsem na to neměl čas a navíc jsem k vánocům nedostal kalhoty, které jsem očekával, tak si jdu koupit něco na sebe.“

Podle liberecké ekonomky Hany Novákové je Martin Abraham jedním ze stovek lidí, koho povánoční výprodeje nalákaly.

„Povánoční slevy jsou fenoménem. Jde, myslím si, o velmi chytrý marketingový tah.“

Ekonomka Hana Nováková ale varuje. Onen marketingový tah spočívá v tom, že obchodům se musí velký výprodej vyplatit.

„Přiláká do obchodů více lidí a obchodníci se zbaví přebytečného zboží. Slevy před vánoci a po nich přitom nejsou většinou nijak markantní. Spotřebitel pak nechá v obchodě peníze i za věci, které by si jinak nekoupil.“

Zřídkakdy je to naopak, ale i to se stává. Zákazník jde pro něco, co opravdu potřebuje a překvapí ho, že po Vánocích zaplatí za zboží méně, než očekával. To je případ Evy Jahodové.

Na akční cenové nabídky nelákají Čechy jen tuzemské obchody, ale i ty zahraniční.

Do Drážďan vyrazila cíleně na povánoční slevy Alena Šindelářová z Hrádku nad Nisou. Nic ale nekoupila - ukázalo se totiž, že akční zboží je často jen ve vybraných velikostech, nebo je špatně ušité, nebo je s ním zkrátka nějaký problém - a proto je ve výprodeji.

autor: sas
Spustit audio