Na severu Čech se má rozšířit počet dobíjecích stojanů pro elektromobily

19. březen 2015

Využít takovou stanici je na severu Čech možné zatím pouze v Ústí nad Labem nebo Chomutově a připravuje se další v Liberci. Elektromobilů nejezdí na severu Čech mnoho. Jeden z nich se projíždí po Českolipsku. Než ale řidič sedne za volant, musí si cestu dobře naplánovat.

Jen malé cinknutí upozorní na to, že se elektromobil nastartoval. Na palubní desce je oproti běžnému vozu málo nejrůznějších ukazatelů. Nechybí ukazatel stavu baterie, displej, který ukazuje dojezd v kilometrech a uprostřed je režim jízdy.

„A nechybí kontrolka, že je všechno připravené - svítí zeleně. Znamená to, že je auto nastartované a můžeme navolit jízdu vpřed. Tady je jen jakási páka, jak z dětských autíček, na které si zvolíte buď jízdu dopředu nebo dozadu," doplňuje majitel elektromobilu Otomar Němeček. Auto nemá klasickou převodovku a tak rychlost udává řidič pouze sešlápnutím „plynového" pedálu. „To je vlastně reostat, ale slouží jako plynový pedál," dodává.

Źádné burácení motoru ale nečekejte. Vše je naprosto tiché. Po deseti kilometrech jízdy člověka napadne otázka co dělat, když lidově řečeno autu dojde „šťáva". Jednou z možností je požádat někoho z domů podél cest, jestli je možné si dobít auto. Podle Otomara Němečka by se to teoreticky dalo udělat.

„To auto se nabíjí v podstatě jako mobil. Je na 220 V a pak by to nebylo rychlonabíjení. Já vítám terén plný kopců, kdy můžu sundat nohu z reostatu a auto se dostano do takzvaného nabíjecího režimu. Při jízdě z kopce ty baterie znovu nabijím."

Elektromobil si Němeček pořídil hlavně proto, že ho lákala vize budoucnosti i možnost úspory za náklady na pohoné hmoty. Náklady spojené s nákupem vozu se ale zdaleka nevrátily ani po čtyřech letech.

„Je to jenom fandovství. Zatím je to ztrátová záležitost. To by to auto muselo najezdit statisíce kilometrů, což v současné době je totální nesmysl. Nabíječky na území České republiky jsou poskrovnu. Největší síť pokrytí je v Praze a to je všechno."

Na jedno nabití se podle majitele vozu dá do Prahy dojet. Musí ale být příznivé povětrnostní podmínky. „Když je zima a zapnete si v autě klimatizaci, která by měla hřát, tak se ten dojezd snižuje."

Jediná nabíjecí stanice pro elektromobily na Českolipsku by se měla postavit letos v Novém Boru. Sloužit bude majitelům elektromobilů nejen z Libereckého kraje, ale přilákat by mohla i milovníky těchto vozů ze sousedního Saska.

Spustit audio