Motorkáři se na autodromu v Sosnové učili, jak na silnici přežít. Problém byl třeba i s brzděním při nižší rychlosti

30. červen 2015

Podle policejních statistik motorkáři s dvacetkrát větší pravděpodobností utrpí při jízdě smrtelné zranění než cestující v osobních automobilech. Kromě toho přestává platit, že závažné nehody jsou doménou mladých řidičů. Proto Liberecký kraj pokračuje i letos v sérii kurzů pro začínající a méně zkušené řidiče motocyklů na autodromu v Sosnové u České Lípy. Několik desítek motorkářů si tam své dovednosti vyzkoušelo dnes (30.6.) a pokračovat budou i zítra.

Motorkáři a statistiky? Smutné čtení

„Jednak jsou to statistiky. Na to, kolik motorkáři ujedou kilometrů, se nám podílí obrovským procentem na smrtelných a vážných nehodách. Náš cíl je snížit a ovlivnit tyto počty. Pak je tu i druhá věc a to je nedostatečná výuka v rámci základní přípravy řidičů v autoškolách,“ vysvětluje, proč se pořádají kurzy pro motorkáře, koordinátor bezpečnosti silniční dopravy Libereckého kraje Jan Polák.

Bezmála šedesátka motorkářů probírala jak dopravní psychologii, tak i příčiny dopravních nehod.

Jaké jsou nejčastější chyby motorkářů?

„Nejčastější příčiny dopravních nehod motorkářů jsou rychlost a způsob jízdy,“ upřesňuje vedoucí českolipského dopravního inspektorátu Martin Markl a dodává, co je typické pro jezdce v jedné stopě v rámci nezvládnutí jízdy.

Kurz Učme se přežít

„Typickou dopravní nehodou řidičů motocyklů je nezvládnutí průjezdu zatáčky. To znamená, že si špatně najedou, špatně odhadnou zatáčku, a když k tomu přidají vysokou rychlost, tak se dostávají do krizových situací, které nezvládají.“

Pro účastníky kurzu nechyběly ani základy první pomoci a samozřejmě praktická výuka.

„Budeme se mimo jiné učit přímé brzdy. Potom půjdeme na přední brzdu, pak zkusíme přední i zadní a budeme zkracovat brzdnou dráhu. Je to radost se na lidi koukat, uvidíte sám ten materiál,“ podotýká instruktor Vladimír Mašek.

Kromě jiného často řidiči motocyklů sledují palubní desku a ignorují to, co se děje před strojem. Častou výtkou tak byla věta: „Vždy se musíš dívat tam, kam jedeš!“

„Kurzy jsou výborné. Vidím velké rezervy v tom, v čem se zlepšit,“ říká jeden z motorkářů Tomáš Hrbek, který je na takovém kurzu poprvé.

Většina motorkářů neví, jak rychle dovede jejich stroj zastavit

Kurz Učme se přežít

„Támhle nám málem jeden lehnul. Zase má nohy dole. No podívejte se na to,“ komentuje situaci na trati Vladimír Mašek a pokračuje: „Nemají tu motorku v ruce. Ta pomalá jízda ukáže chyby, které dělá. Nicméně každý umí přidat a v 200kilometrové rychlosti ta motorka už jede sama. Oni ale neumí základní zabrzdění v 50kilometrové rychlosti.

Jak pokračuje instruktor, je e dobré, že si každý něco takového vyzkouší, protože přijde na to, že to není sto procent to, co oni umí.

„Každého, koho se zeptám, kolik ten stroj jede, to každý ví. Když se ale zeptám, za jak dlouho zastaví, tak na to mi skoro nikdo neodpoví s tím, že to ještě nezkoušel, že by z motorky mohl spadnout.“

Letošní kurzy pro motorkáře Učme se přežít končí. Jestli budou příští rok záleží na tom, jak se organizátoři domluví s Libereckým krajem a Besipem.

Spustit audio