Lukáš Daniel Pařík: Čeští diváci jsou konzervativní. Princeznu zakletou v čase vzali lépe, než jsme čekali
Lukáš Daniel Pařík je skladatel a scenárista, který má na svědomí hudbu a částečně scénář k pohádce Princezna zakletá v čase a Princezna zakletá v čase 2, která čeká na svoji premiéru. „Hledali jsme kompromis mezi fantasy a českou pohádkou. Nevěděli jsme, jak to český divák vezme. Ale risk je zisk.“
V české kinematografii se jedná o pohádku s největším počtem efektů vůbec. „Abych dal nějaký příklad, tak velká část filmu se odehrává ve městě, kde se lidé přemisťují přes portály takzvaným portálovým cestováním. Taky je to město alchymistů, kteří pracují s runami, kreslí je do vzduchu a podobně. Víc prozradit nemůžu,“ říká.
Žánrový posun
Druhý díl Princezny zakleté v čase se od prvního trochu liší. „Jsou tam nové postavy a žánrově se posouvá ještě víc do fantasy. Nejvýraznější novou postavou je asi Vojta Kotek v roli alchymisty. A vedle Romana Zacha, který byl i v prvním díle, je Karel Dobrý a Petra Nesvačilová.“
Pohádka je také plná zajímavých názvů, jako třeba království Calderon nebo Oberon. „Na fantasy je krásné to, že všechno má velkou hloubku. Všechny ty věci by měly něco znamenat a měly by být nějak svázané. V tomhle případě jsem nové názvosloví vytvářel na základě skutečných jazyků.“
Co největší autenticita
Mladý skladatel je také autorem úvodní písně Tam za řekou. „Rozdíl mezi fantasy a pohádkou v rámci písniček je v tom, že ve fantasy jsou většinou písničky, které pocházejí z toho daného světa. A taky jsem chtěl, aby písnička, pokud ji bude zpívat člověk, přirozeně vyplynula z děje. Snažil jsem se o co největší autenticitu v rámci příběhu,“ popisuje svou práci na hudbě.
Kromě úvodní písně je také autorem výpravné, epické hudby, která se line příběhem. „Bez ní se fantasy neobejde. Dnešní divák je na ten žánr zvyklý. Fantasy bez pořádné hudby, kde je celý orchestr, nebude mít správný výraz.“
Konzervativní český divák
Ambice, aby se Princezna zakletá v čase vysílala na Štědrý den, ale autoři nemají. „České publikum je konzervativní směrem k tomu, na co se dívají na Štědrý den. Obecně jsme si nebyli jistí, jak to český divák vezme. Hledali jsme kompromis mezi českou pohádkou a fantasy, a dá se říct, že i v našem případě platí, že risk je zisk.“
A jaké jsou plány do budoucna? „Rádi bychom vytvořili první české filmové universum. Vyznačuje se tím, že v rámci stejného světa máme víc příběhů, i seriálů, o různých postavách, v různé době. Třetí díl Princezny bychom určitě rádi udělali, a dokonce máme nápad na další dva filmy. Teď jen záleží na tom, jak se podaří druhý díl, co se týče úspěšnosti v kinech.“
V rozhovoru také vypráví o tom, jak se tvoří filmová hudba, prozradí, proč princeznu Ellenu hraje slovenská herečka, kterému filmovému žánru dává on sám přednost a na kterém vyrůstal. Poslechněte si v pořadu Alex a host.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.