Lidé začínají vracet nevhodné vánoční dárky. Podle obchodníků jejich počet každým rokem klesá

30. prosinec 2015

Nejen na severu Čech nastal čas vracení nevhodných dárků. Lidé mezi svátky a začátkem roku vrací zboží, které bylo pod stromečkem několikrát, nesedí velikost, nebo se prostě nehodí. V kamenných obchodech je vrácení nebo výměna zboží pouze na dobré vůli prodejce. V internetovém obchodě ho mohou lidé vrátit v původním stavu do 14 dnů od dodání, a to bez udání důvodu.

„Synovi jsme pořídili k Vánocům telefon. Rozbalil ho, odlepil tu vrchní folii, která na tom byla a zjistil, že je příliš velký. Telefon jsme pořídili zhruba šest týdnů před Vánoci, takže jsme přišli o 14denní lhůtu, kdy se může vrátit,“ popisuje trable s nevhodným dárkem Renata Mrňová a dodává, jak se domluvila s internetovým obchodem na vrácení zboží: „Telefon si vezmou zpátky a nám za něj vrátí poměrnou část z jeho ceny. Musí být pak prodaný jako bazarové zboží.“

Vrátit zboží do 14 dnů bez udání důvodu jde, ale…

Podle ředitele českolipského internetového obchodu s elektrem Tomáše Vogela zákazníci využívají možnost 14denní lhůty na vrácení zboží bez udání důvodu. Ne vždy ho ale pošlou nepoškozené a nepoužité.

„Jsou i zákazníci, kteří zboží vyzkouší a neuvedou ho do původního stavu a pošlou nám ho i se zbytky potravin a myslí si, že mají nárok na vrácení peněz. V tomto případě využíváme možnost vrátit zboží do původního stavu. Náklady s tím spojené přechází na zákazníka.“

Většina internetových obchodů má snahu i po 14denní lhůtě zákazníkům vyjít vstříc a nepoškozené zboží vyměnit za jiné. Nevhodných dárků se vrací stále méně. Týká se to i kamenných obchodů, jak potvrzuje majitel obchodu se sportovním zbožím Jaroslav Doubek.

Dárkový poukaz

„Lidé teď tak moc zboží nevrací. Někdy se najde zákazník, který potřebuje vyměnit zboží, protože netrefí velikost. Pokud neodhadne velikost, je možné zboží vyměnit.“

Podle předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Gerty Mazalové není ale samozřejmé v běžném obchodě možné nevhodný dárek vyměnit.

„V kamenném obchodě tu povinnost nemají. Spotřebitel nemá zákonné právo odstoupit od kupní smlouvy bez udání důvodu. To je dobrá vůle prodejce v kamenném obchodě, jestli chce vyhovět zákazníkovi.“

U jakého zboží nemá zákazník právo na vrácení?

„Je to zboží v uzavřeném obalu, nebo které není možné vrátit z hygienických důvodů. Týká se to například erotického zboží nebo alkohol testerů. Právo na odstoupení spotřebitel nemá ani v případě audio a video nahrávek, nebo v případě počítačových programů, pokud spotřebitel porušil jejich originální obal.“

Nejlepší způsob, jak předejít případnému vracení nevhodného dárku, je domluvit se na konkrétním dárku, nebo se domluvit s prodejcem na případné výměně a u internetových obchodů pečlivě prostudovat obchodní podmínky.

Spustit audio