Lékaři v nemocnicích Libereckého kraje by měli zlepšit komunikaci s pacienty

1. únor 2012

Nemocnice v Liberci, Jablonci nad Nisou, Jilemnici a v České Lípě se zúčastnily výzkumu "Kvalita očima pacientů". V Jilemnici poprvé, v těch ostatních proběhl už v roce 2008. Hospitalizovaní pacienti, ale i ti, kteří do nemocnic přišli na ambulantní vyšetření, vyplňovali dotazníky.

Byly v nich otázky různého typu. Zjišťovala se například ochota personálu, informovanost pacientů, respekt vůči nim, citová opora a spousta dalších aspektů. Cíl je jasný – aby vše fungovalo tak jak má a pacientům bylo dobře.

Nejlépe vyšla v hodnocená nemocnice v Jilemnici na Semilsku. A i když nejhůře dopadla českolipská nemocnice, udělala podle zkoumání ze všech nemocnic v kraji největší pokrok. Pacienti u ní nejhůře hodnotili zázemí nemocnice, na potřebnou rekonstrukci ale kraj nemá peníze.

Od roku 2008 se podle pacientů zlepšila komunikace sester. Pacienti také doceňují to že mohou spolurozhodovat o léčbě. Významně se také zlepšilo prostředí – čistota pokojů a sociálních zařízení. Kladně také hodnotí dostatek informací po propuštění z nemocnice.

Naopak zapracovat by se podle pacientů mělo na komunikaci lékařů s pacienty. Některým pacientům také vadí ranní buzení a nehezké nemocniční prostředí.

V porovnání s celorepublikovým průzkumem jsou na tom všechny čtyři nemocnice velmi dobře – v hodnocení od jedničky do šestky dostaly dvě z nich jedničku a druhé dvě dvojku, zatím co podle výzkumu k jedné z těch horších patří například pražská Bulovka.

autor: Eva Malá
Spustit audio