Jan Burian: Díky pandemii možná lidé pochopili, jak je živé divadlo důležité
Jan Burian je ředitel Národního divadla, které se musí v současnosti potýkat se změnou chování diváků po covidu. „Vůbec bych se toho neděsil. Doba se prostě vyvíjí a věřím, že lidé budou do divadla chodit i nadále.“
Hned na úvod rozhovoru ředitel Národního divadla zmiňuje, že návštěvníci po covidu změnili chování, co se týče nakupování vstupenek. „Lidé nenakupují vstupenky v takovém rozsahu, protože ve společnosti stále panuje obava, jestli divadla budou hrát. Nákup se tedy soustřeďuje na několik týdnů dopředu. Doufáme ale, že se to bude lepšit. Podle postupu vlády to nevypadá, že by chtěla divadla zavírat.“
S tím, že se vše nevrátí do starých kolejí, je smířený. „Doba se prostě vyvíjí. To, co bylo před pandemií, bylo jiné než to, co bylo třicet let před pandemií. Každá událost v historii něco ovlivní. Já jsem třeba zažil sametovou revoluci. Struktura diváků před revolucí i po revoluci se proměnila. Na začátku 90. let jsme prošli obrovskou diváckou krizí. Nikdo tenkrát do divadla nechodil, lidé se víc dívali na televizi. A dnes je to zase jinak. Zkrátka návyky se mění, společnost se mění, vůbec bych se toho neděsil.“
Experimenty během covidu
Během covidu začalo Národní divadlo experimentovat, dvě premiéry dokonce převedli do online prostředí. Podle Jana Buriana už ale nejde o divadlo. „O divadle už asi mluvit nemůžeme. Divadlo vzniká jako obraz v divákově představivosti ve chvíli, kdy sedí v hledišti. Nutná podmínka divadla je herec v prostoru a živý divák. Na druhou stranu, jakmile lidé mohou živé herce vidět, tak se vrací a možná, že ta pandemie přispěla k tomu, že jsme si uvědomili, jak je živé divadlo důležité.“
Nové vedení Činohry
Národní divadlo prošlo v minulém roce i větší personální změnou. Nově vede Činohru duo SKUTR, které tvoří Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka. „Zatím jsem s nimi velmi spokojen. Jsem moc rád, že se oba tito významní tvůrci střední generace rozhodli vést Činohru Národního divadla. Jsou to zralí muži, kteří mají velký kus kariéry před sebou. A myslím, že mají nejlepší předpoklady pro to, aby byli úspěšní a produkovali úspěšné inscenace.“
Nové vedení Činohry se nechalo slyšet, že by chtělo hrát ve všech budovách, včetně Státní opery. „Už je to naplánované a zveřejníme to v nejbližší době. Myslím, že je to logický požadavek. Státní opera je nejlépe postavené divadlo v Čechách, které bylo sice postavené jako operní dům, ale v minulosti se tam hrála i činohra nebo operety.“
Státní opera měla velkou smůlu, otevřela po rekonstrukci v roce 2020 a o pár měsíců později musela znovu zavřít kvůli covidu. „Pořád tam není plný počet představení, ale věříme, že se tam diváci budou vracet zpátky. Divadlo je komfortní, nové, s vynikajícími světly a technologiemi. K dispozici budou mít třeba i tablety – jednak kvůli titulkům, jednak si na nich budou moci přečíst programové informace,“ dodává v pořadu Alex a host.
Co by doporučil z programu Národního divadla? Věnuje se ještě režírování? Jak se daří Státní opeře, ve které se dlouho nehrálo? A chodí on sám do divadla? Poslechněte si v pořadu Alex a host.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.