Historické vlaky na unikátní ozubnicové trati jezdí i v zimě. První cestující už svezly

Historickým vlakem na železniční trati z Tanvaldu do Harrachova na Jablonecku se můžou zájemci letos nezvykle svézt i v zimě. První tzv. nostalgická jízda na Zubačce se uskutečnila dnes, v sobotu 20. ledna.

Během roku jsou naplánované jízdy v dalších 48 termínech, loni jich bylo osm, protože milovníci historických vlaků měli možnost svézt se starými soupravami jen od léta do podzimu.

“Výrazné rozšíření provozu umožní podpora Libereckého kraje. A reagujeme i na to, že dlouhodobě jsme měli velkou poptávku od lidí, že by se rádi takto Zubačkou svezli i v zimě, když jsou na horách, kdy třeba tolik nepřeje počasí lyžování,” vysvětlil Petr Prokeš, ředitel Železniční společnosti Tanvald, která Zubačku provozuje. Loni se svezlo 16 150 cestujících.

Kvůli špatnému technickému stavu železniční trati ale po ní nemůžou od letošního roku jezdit vlaky tažené ozubnicovou lokomotivou. Místo nich tak podle Prokeše použijí historické motoráčky přezdívané Orchestrion a Singrovka. “Jeden je z 60. letech minulého století a druhý ze 70. let,” řekl ředitel obecně prospěšné společnosti.

Letošní rok bude pro provoz historických vlaků zvláštní i tím, že půjde o poslední před chystanou rekonstrukcí této tratě s odhadovanými náklady 460 milionů korun bez DPH.

Unikátní ozubnicová trať spojuje Jizerské hory a Krkonoše a je nejstrmější železniční tratí v Česku. Provoz na ní byl zahájen před 122 lety. Dvanáctikilometrová železnice je kulturní památkou, jsou na ní tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile.

autor: Jana Pavlíčková | zdroj: ČTK
Spustit audio

Související