Hejnická madona: Pro sklíčka na opravu mozaiky museli až do Vatikánu

1. prosinec 2017

Severočeské muzeum v Liberci vystavuje vzácnou mozaiku hejnické madony s jezulátkem. Více než sto let staré vyobrazení gotické sochy mělo poškozený úsměv a léta leželo v depozitáři. Náročná restaurace díla zabrala více jak půl roku.

Miniaturní mozaika, která zřejmě vznikla ve vatikánských dílnách, má zajímavý osud. V minulosti ji tehdejší  Veřejná bezpečnost zabavila zloději, který ji ukradl ze hřbitova v Liberci. Poškozené umělecké dílo skončilo v depozitáři muzea. Místo pověstného líbezného úsměvu měla Madona ošklivou díru. Restaurátorka Magdalena Kracík Štorkánová na opravě mozaiky pracovala přes půl roku.

 

Madona měla poškozený úsměv

Mozaika skládaná z miniaturních sklíček a každé z nich má jiný odstín. 

 „Nemá to ani milimetr na šířku. Je na ně potřeba speciální kleštičky na mikromozaiku, takže je pak možné stříhat milimetr na milimetr drobné, ale i menší kousky,“ popsala restaurátorka pracovní postup při restaurování díla. Pro původní sklíčka na mozaiku musela až do Vatikánu.

 „Je tam tisíce šuplíků se všemi 28 tisíci odstínů barev a od každé barvy mají stovky tónů,“ popsala Magdalena Kracík Štorkánová. Nejtěžší podle ní bylo znovu vytvořit úsměv hejnické madony.

 „Hledali jsme podobné typy madon s podobně krásnými úsměvy a podle toho jsme se snažili to vytvořit. Třikrát jsme vyndávali ten obličej, abychom byli spokojeni s tou čtvrtou variantou,“ dodala restaurátorka, které práce na artefaktu zabrala více než půl roku. Pro analýzu řezů mikromozaiky použili také tomografii, díky které si mohli prohlédnout strukturu vzácného artefaktu do mikroskopických detailů.

 

Při restaurování použili také tomografii

„Ta hejnická madona je známá půvabem, úsměvem. Někdy se to označuje jako Mater Formosa, jako Spanilá matka. Je to pro nás jeden z kmenových exponátů do budoucí expozice uměleckých řemesel. Je to opravdu mimořádný exponát z hlediska regionálních dějin, je to doklad té úcty té hejniccké madony. To souvisí s tím nejslavnějším poutním místem tady, s Hejnicemi. To je vlastně zobrazení gotické sochy někde ze 14. Století o nějakých 400 let později,“ vysvětlil vzácnost mikromozaiky ředitel Severočeského muzea v Liberci Jiří Křížek.

 Dílo je v muzeu k vidění do konce letošního roku.

 

 

autoři: Lucie Fürstová , mib
Spustit audio