Dramatický příběh hrbatého šaška. Rigoletto, marast i krásy renesance uvádí Šaldovo divadlo

16. říjen 2017
Režisér libereckého zpracování Rigoletta je Oldřich Kříž. Důraz klade hlavně na pravdivost jednotlivých postav

Poslední premiérou liberecké operní sezóny je Rigoletto italského skladatele Giuseppe Verdiho. Divadlo F. X. Šaldy Rigoletta uvádí ve skvělém pěveckém obsazení, na scénu se vrací například liberecký rodák Aleš Briscein. Šéf opery Martin Doubravský věří, že se právě Rigoletto stane stálicí v tamním repertoáru.

Představte si, že vezmete renesanční architekturu, zmuchláte ji a tak ji nainstalujete na jeviště. Celá scéna představuje zdeformovanost té společnosti. Daniel Dvořák, scénograf

„Rigoletto je nádherně napsaná činohra, která by se dala hrát i bez muziky. Je to krásný a dramatický příběh,“ říká režisér Oldřich Kříž, který klade důraz hlavně na pravdivost postav. „V případě, že se režisérovi povede mít obsazení, které máme, a pokud jde po smyslu vět, dokáže situace vystavět, dostat z lidí pravdivost a v tu chvíli máme vyhráno.“

Pro příběh hrbatého šaška Rigoletta navrhl renesanční kostýmy Roman Šolc, pod scénu se podepsal Daniel Dvořák. „Mým úkolem bylo vytvořit prostředí. Představte si, že vezmete renesanční architekturu, zmuchláte ji a tak ji nainstalujete na jeviště. Celá scéna představuje zdeformovanost té společnosti,“ říká scénograf.

Rigoletto nabídne liberecké Divadlo F. X. Šaldy v originále s českými a německými titulky

Rigoletta diriguje šéf liberecké opery Martin Doubravský. „Verdiho partitura této opery je jednak dramatická a zároveň niterná. Klade na pěvce velké nároky,“ zdůrazňuje Doubravský. Aleš Briscein, rodák z Liberce, kývl na svou roli vévody Mantovského právě kvůli libereckému zpracování inscenace. „Je to přesně ten moderní pohled režijními prostředky na inscenaci, která má krásné renesanční kostýmy, scénu a krásným způsobem modeluje pokřivenost charakteru i té mé postavy. Povrchnost, přelétavost a marast,“ uzavírá herec.

Verdiho partitura této opery je jednak dramatická a zároveň niterná. Klade na pěvce velké nároky,“ zdůrazňuje šéf opery Martin Doubravský