Dětem se zdravotním postižením pomáhají ve škole asistenti pedagoga. Ředitelé škol ale na ně nemají dost peněz

29. říjen 2015

Novela školského zákona zaručuje od příštího školního roku právo dětí na takzvaná podpůrná opatření. Dětem se zdravotním postižením mají pomoci začlenit se do běžné školy.S tím budou pomáhat asistenti pedagoga, kterých by mělo přibýt. Problém je, že školy na severu Čech nedostávají dost peněz ani na ty asistenty, kteří už u nich pracují.

„Na naší škole máme dvanáct individuálně integrovaných žáků, na které bych měl mít, dle doporučení, více jak pět asistentů pedagoga. Na ně bych měl mít zhruba milion a půl na mzdy a odvody. Máme pouze dva asistenty. Už nyní, kvůli nedostatku financí, není možné, aby děti mohly inkluzi prodělávat za podmínek, které jsou na to nastavené,“ vysvětluje v čem vidí problém se začleňováním dětí z praktických do běžných škol ředitel největší českolipské základní školy Libor Šmejda.

„My jsme z těch dětí vybraly ty s nejvážnějším hendikepem a těm se snažíme tu péči poskytovat. U dětí s lehčím postižením se snažíme vytvářet podmínky, aby děti mohly pracovat bez pomoci asistenta, přestože by ho tam mělo mít.“

Na dva asistenty by měla největší českolipská škola dostat zhruba 540.000, dostává přitom jen 380.000. Rozdíl zhruba 160.000 škola získává nejrůznějším způsobem.

„Snažíme se finance získat od sponzorů i nadací. Zbytek, který chybí, bereme z hromádky peněz na všechny žáky a učitele. Nemáme osobní příplatky a minimální odměny. Ty nadtarify spotřebujeme na běžné platy asistentů, které potřebujeme.“

Školy mají problém financovat asistenty, ministerstvo ale slibuje, že peněz bude na příští rok dost

Podle Libora Šmejdy se situace v souvislosti se začleňováním dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžné školy nezlepší. Podle něj pak bude chybět kvalifikovaný personál a s dětmi nebude možné pracovat podle jejich potřeb. Obavy ale nesdílí náměstek ministryně školství Stanislav Štech.

„Bych se nebál, že by zásadním způsobem chyběly prostředky na asistenty pedagoga, na speciálního pedagoga. Máme přísliby rozpočtových rámců a na příští rok máme vyčleněno od září do prosince 410 milionů. Možná nebudou všechny prostředky vyčerpány. Nedovedu si představit, že by masa rodičů náhle přesouvala děti do běžných škol a chtěla všechna maximalistická podpůrná opatření pro každý stupeň, která jsou připravená.“

Ministerstvo školství připravuje k připravovanému začleňování žáků se zdravotním postižením pro kraje a zřizovatele škol informační semináře a pro učitele cyklus vzdělávání.

Spustit audio