Česká bižuterie slaví návrat. Žádaná je opět u nás i v zahraničí

8. červenec 2013

Česká bižuterie přežila svoji smrt. Nastává období renesance tradičních šperků z bižuterních kamenů, radují se výrobci i historici. Podle nich se totiž česká bižuterie dostala přes velké období krize a znovu se postavila na nohy v Česku i na zahraničních trzích. Zájem je nejen o šperky, ale také o české užitné sklo.

Bižuterní kameny různých barev, tvarů, velikostí a designů se vyrábějí už 300 let. Česká bižuterie je jedničkou v produkci šperků a dalších výrobků, na které se bižuterní kameny dávají – přes šaty a flakony na parfémy po knoflíky a nádobí. Donedávna se ale mluvilo o tom, že i přes tradici, kvalitu, krásu a preciznost se česká výroba ocitla v úzkých.

„Bižuterii miluji. Když jsem vyhrála Českou miss, tak jsem začala spolupracovat se Šenýrem. Spolupráci si nemůžu vynachválit. A co miluji, jsou velké náušnice,“ říká Tereza Chlebovská, drobná brunetka ověnčená obrovskými náušnicemi z jablonecké produkce.

Není sama, kdo si tradiční českou bižuterii kupuje. Ještě před několika lety to ale vypadalo s jabloneckými rokajly, korálky a broušenými kameny bledě. S krizí se však čeští výrobci dokázali dobře vyrovnat, myslí si Petr Nový, kurátor výstavy Skleněná kouzla a také historik jablonecké bižuterie.

Na výstavě, kterou sestavil tým odborníků v čele s Novým, je k vidění vše, co za 300 let vzniklo v oblasti výroby bižuterních kamenů. Dobrou zprávou nejen pro návštěvníky je, že v příštích letech budou vznikat další výrobky. Výstava Skleněná kouzla v jabloneckém Muzeu skla a bižuterie potrvá až do října.

O českou bižuterii mají zájem české ženy i zahraniční velkopodnikatelé nebo firmy, jak upozorňuje Pavel Kopáček ze Svazu výrobců skla a bižuterie.

„Ví, kdo jsme. Hodně českých firem dodává do jejich výroby komponenty. Jsme silnější ve východních zemích, což je dané historií, znalostí jazyka, znalostí prostředí,“ vysvětluje Kopáček.

Daří se přitom nejen české bižuterii, vzchopilo se rovněž i tuzemské sklo. Neznamená to ale, že by čeští výrobci nemuseli pořád bojovat s konkurencí z východní Asie, především z Číny. Levné východní konkurence se čeští výrobci jen tak nezbaví, upozorňuje Kopáček.

autor: sas
Spustit audio