7 pravidel etikety: Jak používat mobily
Nonstop jsou naší součástí. Nosíme je u sebe 24 hodin denně a 365 dnů v roce. Mobilní telefony – metla moderní společnosti? Ladislav Špaček radí, jak používat telefon v souladu s etiketou.
Za prvé: Neruším, měl byste chvilku – tak by podle Ladislava Špačka měla znít první věta po představení. „Vycítíme-li i nepatrné rozpaky, nabídneme, že zavoláme později,“ říká mistr etikety.
Za druhé: Když telefonujeme na ulici, nevadí, v práci – v kanceláři se s tím počítá, ale jsou i místa, kde je vyřizování soukromých hovorů zkrátka nevhodné. Třeba v MHD. „Nemůžeme bavit svým hovorem bavit celou tramvaj nebo čekárnu u lékaře,“ popisuje Špaček.
Ladislav Špaček: "Kdo učí etiketu mne? Život"
Strávil jedenáct let na Hradě, procestoval padesát zemí, večeřel se všemi korunovanými hlavami a přečetl o etiketě všechno, co je k dispozici.
Výsledky jedné ze sociologických studií ukazují, že když lidé odposlechnou telefonní hovory druhých, vadí jim to víc, než odposlechnutý hovor třeba v restauraci. „Z telefonického hovoru totiž ostatní slyší jen půlku a jsou rozmrzelí, že neslyší odpovědi druhé strany,“ vysvětluje Ladislav Špaček. Telefonující si navíc často neuvědomí, že s volajícím hovoříme hlasitěji než třeba s kolegou, který je vedle nás.
Za třetí: A co říká etiketa na používání telefonů v kulturních zařízeních? Mobil bychom měli vypnout hned při příchodu – ať už se jedná o kino, divadlo nebo galerii. „Stejné je to i na svatbě, promoci, pohřbu – všude tam, kde se očekává důstojný klid. Taky tam, kde se očekává, že se budeme věnovat druhým, třeba v restauraci,“ popisuje znalec zdvořilého chování.
Za čtvrté: Když jsme ve společenském kontaktu, věnujeme se mu naplno, mobil je v tu chvíli druhořadý. „Vzít při obchodním jednání s klientem hovor, znamená – jste pro mě méně důležití, než ten, kdo mi teď volá.“
Za páté: Na zmeškané hovory bychom měli odpovídat po skončení akce – podle důležitosti buď zavoláme, nebo pošleme SMS a vysvětlíme, že jsme nebyli dostupní.
Za šesté: Nezdvořilé je při telefonování jíst či pít. „Je to poznat na spádu řeči, artikulaci a plynulosti našeho projevu. Jíst při telefonování je projevem pohrdání druhou stranou,“ zdůrazňuje Špaček.
Za sedmé: Telefonování stejně jako kterýkoliv jiný společenský kontakt řídí společensky významnější osoba – nadřízený, klient, žena. A kdo položí telefon jako první? Opět ten společensky významnější.
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka