Program budování cyklostezek na Liberecku

18. únor 2005
Trendy

Teď by měli zpozornět ti, kteří mají rádi cyklistiku. Určitě jim neušlo, že obliba jízdy na kole u nás vzrůstá. Je ale škoda, že tomuto trendu neodpovídá počet kvalitních cyklostezek, jako ve vyspělé Evropě. Potvrdil nám to Jaroslav Martínek z Centra dopravního výzkumu v Praze.

Martínek: V Holandsku je 19 tisíc kilometrů cyklostezek, nikoliv značených cyklotras. V Maďarsku 7 tisíc kilometrů a my máme těžko 5 kilometrů.

Pokud u nás mluvíme o cyklostezkách, řadíme do nich také trasy vyznačené sice pro cyklisty, ale vedené po stávajících silnicích. To vadí hlavně cizincům, ti jsou zvyklí na oddělené cyklotrasy od ostatní dopravy. Také proto se u nás nerozvíjí regionální cestovní ruch tak, jak by si přála většina provozovatelů hotelů a penzionů.

Martínek: Jestliže si třeba Brit či Holanďan vybírá trasu na dovolenou, proč by měl jet někam, kde nejsou význačné cyklotrasy s odpovídajícím zázemím.

Cyklistický boom zasáhl i naše občany.

Martínek: Lidé jsou dnes dost vyčerpaní z práce a kolo je pro ně výborné odreagování. V některých oblastech se jedná i o problém sociální, protože nejsou peníze ani na veřejnou dopravu. Například Ostrava nepodporuje cykloturistiku tolik z rekreačních důvodů, ale opravdu, jako jedinou dopravu do práce.

Na Liberecku se například buduje multifunkční turistická magistrála, určená nejen cyklistům, ale i pěším turistům a lyžařům. Vede celým euroregionem Nisa a jejím součástí má být i kompletní zázemí, včetně půjčoven kol. Atraktivní také bude, podle Petry Musilové z českolipské radnice, cyklostezka Varhany.

Musilová: Je to segregovaná cyklostezka, zcela oddělená od stávající dopravy, velmi bezpečná, vhodná i pro běžeckou stopu v zimě, pro bruslaře na kolečkových bruslích a vede po zrušené železniční trati, zcela nedotčenou krajinou.

Jedna cyklostezka povede také po stávající silnici ze Studénce přes Martinice v Krkonoších a Jilemnici do Víchové nad Jizerou. Budou jí využívat i lidé dojíždějící na kole do zaměstnání. Zájem na vybudování cyklotras mají zejména města a obce. Nyní hledají zdroje financování. Peníze mohou získat ze státních i evropských fondů.

Martínek: Mohou požádat náš Fond dopravy, kde bývá 60 milionů korun ročně, dotaci má i samotný kraj k obnově venkova. Chceme pomoci marketingově i manažérsky projekty podpořit tak, aby byly ještě úspěšnější.

Spustit audio

Více z pořadu