Mobilní aplikace pro nahlašování různých závad pomohla už v Hradci Králové vyřešit tisíc požadavků

27. březen 2024 07:31

Aplikaci Munipolis pro hlášení drobných závad v Hradci Králové aktuálně využívají dva tisíce lidí. Magistrát ji spustil loni v říjnu a s její pomocí doteď vyřešil zhruba tisícovku požadavků. Systém kromě hlášení závad nabízí taky aktuální informace o krizových událostech, varování Českého hydrometeorologického ústavu nebo novinky z úřadu.

„Těch podnětů je široká škála. Mohou to být špatné lavičky, že v dlažbě chybí dlaždice, ale zatím asi nejzvláštnější podnět, který jsme měli, že se v Březhradě splašily krávy a běhaly po ulici. Tohle už by nám tam ale lidé spát něměli, to se volá přímo na linku 156,“ říká náměstek hradecké primátorky pro IT a digitalizaci Pavel Vrbický z Pirátů.

Čtěte také

Aplikaci Munipolis, díky které je možné nahlašovat drobné závady nebo upozornit na nedostatky ve veřejném prostoru, si od spuštění v loňském říjnu stáhly téměř dva tisíce uživatelů. Jejím prostřednictvím se již podařilo vyřešit tisíc případů po celém Hradci. Aplikace kromě hlášení závad nabízí také okamžité informování uživatelů, ať už se jedná o krizové události, varování z ČHMÚ, novinky a důležité aktuality z úřadu a podobně. V těchto dnech byla také spuštěna notifikace blokového čistění.

„Používání aplikace Munipolis se jeví jako užitečné pro obě strany, tedy jak pro její uživatele, tak i pro město, které má nyní rychlou zpětnou vazbu od občanů, říká náměstek primátorky odpovědný za IT a digitalizaci Pavel Vrbický. Od října loňského roku, kdy město aplikaci spustilo, se zatím podařilo vyřešit tisíc podnětů od občanů.

„Mezi nejčastější podněty patří poškozené chodníky, cesty či vozovky, dále nefunkční veřejné osvětlení, závady na veřejné zeleni, poškozený městský mobiliář i věci kolem odpadů, třeba přeplněné koše či poházené odpadky, popisuje náměstek Vrbický.

Čtěte také

Vedle možnosti nahlásit závadu poskytuje aplikace další praktické informace. Pokud uživatel vyplní při registraci název ulice, ve které bydlí, dostane informace týkající se pouze jeho bezprostředního okolí. Uživatelé mohou obdržet upozornění na případné krizové události či varování z ČHMÚ.

K dispozici je zde také mapový přehled kontejnerových stání na tříděný odpad, novinky z magistrátu či města nebo elektronická verze městského zpravodaje Radnice. Tepelné hospodářství Hradec Králové již pravidelně přes aplikaci informuje o plánovaných odstávkách.

V těchto dnech byla také spuštěna notifikace blokového čištění. Uživateli přijde upozornění e-mailem tři dny předem, zprávou do aplikace dva dny předem a sms zpráva večer jeden den před čištěním ulic. Je možné si nastavit až několik ulic, u kterých lze dostávat dopředu avízo o čistění. V budoucnu bude Munipolis obsahovat i upozornění na kulturní akce.

Aplikace v modulu hlášení závad neslouží k nahlašování velkých, investici vyžadujících projektů.

Čtěte také

„Není správné ji využívat ani při událostech aktuálně ohrožujících život, zdraví či majetek. Bohužel se již objevilo pár takových případů. Veřejnost by přitom v takto naléhavých situacích měla využít tísňových linek na číslech 150, 155, 156 či 158, zmiňuje ředitel Městské policie Hradec Králové Martin Žďárský.

Do hlášení závad uživatelé nemají umisťovat ani špatné parkování a jiné situace ohrožující bezpečnost a plynulost silničního provozu. V takových případech je třeba se obracet na linku státní nebo městské policie. Výpadky dodávek elektřiny, vody, tepla nebo plynu je třeba hlásit přímo jejich dodavatelům.

Zaregistrovat se do aplikace je možné na webových stránkách hradeckralove.munipolis.cz nebo po stažení aplikace Munipolis prostřednictvím Google Play pro systém Android nebo App Store pro zařízení Apple. K dispozici je všem uživatelům zdarma.

Spustit audio

Související