Ježděním na skútru někdo udělal z Černohorského rašeliniště v Krkonoších tankodrom

6. únor 2017

Nelegální vjezdy malých pásových vozidel (skútrů a čtyřkolek) do Krkonošského národního parku jsou dlouhodobým problémem. V souvislosti se začátkem jarních prázdnin předpokládáme zvýšení tohoto negativního jevu. Z tohoto důvodu se strážci Správy KRNAP (často ve spolupráci s policisty) v následujících dnech ještě více zaměří na kontroly nedovoleného vjezdu a setrvání těchto vozidel na celém území KRNAP.

„Letošní zima je po dlouhé době opět bohatá na sníh. Možná i proto v uplynulých dnech strážci zjistili, že řidiči skútrů řádili dokonce i v nejcennějších lokalitách I. zóny Krkonošského národního parku. Zhruba před 14 dny někdo udělal z Černohorského rašeliniště ježděním skútru tankodrom a před pár dny si několik řidičů udělalo závodní dráhu z vrcholu Kotle," popsal neuspokojivou situaci ředitel Správy KRNAP Jan Hřebačka.

Před pár dny si několik řidičů udělalo závodní dráhu z vrcholu Kotle.Jan Hřebačka, ředitel Správy KRNAP

„Řidiči skútrů tak nejenom porušují zákaz vjezdu do národního parku, motorovými vozidly nadto vjíždějí do území, kde se ani pěší nemohou pohybovat ve volné krajině," dodal.

Přestože je na většině území Krkonoš dostatečná sněhová pokrývka, už samotný vjezd mimo cesty může nenávratně poškodit cenné chráněné ekosystémy, k jejichž ochraně byl národní park ustanoven.

Čtěte také

Nadměrnými vjezdy skútrů a jejich jízdami volným terénem, zejména ve večerních hodinách, také dochází k rušení živočichů (hlukem, pachem), především zimujícího tetřívka obecného.

Sněžné skútry (ilustr. obr.)

Jednotlivci ničí přírodu i práci všech místních
„Nelegální vjíždění skútrů na území Krkonošského národního parku nechápeme jen jako útok na ochranu přírody. Od provozovatelů sjezdových tratí máme zprávy, že nerespektující řidiči za tmy vjíždějí také na upravené sjezdovky a stejně tak si stěžují i upravovatelé běžeckých tratí," uvádí k problematice Hřebačka.

Společné úsilí a finanční prostředky místních podnikatelů, obcí a měst i jednotlivců jsou tak zničeny řáděním několika jednotlivců.

V tomto případě jde především o vyznavače adrenalinu a nikoli o pravidelné zásobování bud, které je v zimě za souvislé sněhové pokrývky zabezpečováno skútry či rolbami na základě platného povolení k vjezdu do KRNAP.

Majitelům a provozovatelům nemovitostí vzniká zákonné oprávnění k vjezdu na základě jejich majetkoprávních vztahů.

Při zadržení skútru bez platného povolení k vjezdu může být řidiči na místě uložena bloková pokuta až 5 000 Kč či zahájeno správní řízení.

autor: Radek Drahný
Spustit audio