Jedenáct kilometrů, na které už nikdy nezapomenete

1. září 2018

Úzkorozchodná železnice v Mladějově na Moravě je oblíbená turistická atrakce. Není to jen historická jízda. V otevřeném vagónu zjistíte, že jde o mnohem víc…   

Když nasednete do vláčku mladějovské dráhy, čeká vás opravdu hodně zážitků. I když nepojedete s větrem o závod, ve vlasech ho rozhodně mít budete. Krajina okolo vás se bude neskutečně proměňovat, s všudypřítomnou clonou páry historické lokomotivy. Cesta polem, alejí bříz, bukovým lesem nebo smrčinami po úbočí Hřebečského hřbetu vám bude připadat přímo pohádková.

Zachráněná železnice

Výletní vlaky po kolejích o rozchodu 600 mm vyrážejí z Mladějova na Moravě na Novou Ves u Kunčiny, což může být kratší verze vašeho výletu. Pak je tu druhá možnost, pokračovat až do konečné stanice Hřebečské doly. „V Nové Vsi je dvacetiminutová přestávka, při které se otáčí souprava. Jedna se vydá na cestu zpátky, druhá na Hřebeč,“ vysvětluje předseda společnosti Mladějovská průmyslová dráha Martin Janata. „Náš průvodce vezme během přestávky výletníky k obnovenému portálu dolu Hugo Karel, další komentovaná prohlídka památek po důlní činnosti je na Hřebči. Protože kvůli dolům úzkokolejka vlastně kdysi vznikla.“

Výletní vlak projíždí bukovými lesy i smrčinami

V šedesátých letech 19. století pod Hřebečským vrchem lidé objevili ložiska uhlí a začali ho těžit. Surovinou číslo jedna se ale záhy stal lupek, což je jílovcovitá hornina, ze které se vyrábí žáruvzdorné materiály, například šamot. Pod Hřebčí vzniklo na pět desítek štol. Lupek a uhlí nejdříve do Mladějova přepravovaly koňské povozy. Během první světové války se potom zrodila myšlenka na stavbu úzkokolejné dráhy.

Stavba začala v roce 1918 a podíleli se na ni váleční zajatci. Oficiální délka trati je 10 980 m, ale koleje pokračovaly i dál do důlních tunelů. V provozu byla průmyslová dráha velmi dlouho, a to až do uzavření areálu mladějovské šamotky roce 1991. Zajímavé je, že celou dobu náklady táhly převážně parní lokomotivy. Dnes tyto zasloužilé veteránky, které prošly renovací, vozí výletníky.

Úzkokolejku provozuje společnost Mladějovská průmyslová dráha. Tvoří ji skupina nadšených příznivců železniční historie, kteří se do Mladějova sjíždějí takřka z celé republiky. Areál šamotového závodu postupně proměnili ve velkou expozici. Na výletě si tak můžete užít nejen jízdu vlakem, ale stojí za to si také prohlédnout Průmyslové muzeum Mladějov na Moravě, kde najdete stálou výstavu železniční, silniční i zemědělské techniky.

Vlajkovou lodí je „jednička“

Během hlavní sezóny vyrážejí vlaky z Mladějova na Moravě čtyřikrát denně, převážně v sobotu. Ten první v devět hodin ráno. „Lokomotivu z výtopny ale vytahujeme už v pět hodin, protože musíme vyčistit topeniště, zkontrolovat její armatury a natlakovat,“ vysvětluje strojvedoucí Zdeněk Faktor.

Lokomotiva č. 1 v Mladějově odvedla už skutečně hodně práce. „Byla vyrobena v roce 1918, v lomotivce Krauss v rakouském Linzi. Určená byla původně pro vojenské polní dráhy. První světové válce se ale nakonec vyhnula a v Rakousku ji upravili tak, aby byla schopná provozu na mladějovské dráze,“ dodává strojvedoucí.

Pohled z kabiny parní lokomotivy

Parní lokomotiva č. 1 začala v Mladějově jezdit v roce 1920. Náklady vozila několik desítek let, až do roku 1991. Po generální opravě se jednička opět vrátila do muzejního provozu, což bylo to v roce 2011. Dodnes tahle mašinka zvládá i stoupání na jednom z nejprudších úseků mladějovské dráhy, kde je sklon 32 ‰.

„Sestrou naší jedničky je parní lokomotiva č. 5, která je o osm let mladší. Ta už byla vyrobena přímo na zakázku do Mladějova. K vlaku ale připojujeme také dieslovou lokomotivu. Ta v zastávce Nová Ves přebírá polovinu vlaku a směřuje na Hřebeč, parní lokomotiva se vrací do Mladějova,“ dodává Zdeněk Faktor.

autor: BRA

Související