Agresivitu za volantem spouští pomalá jízda. Řízení je jako komunikace bez dostatku informací

23. únor 2021

Pokud musíte vyjet na vozovku pokrytou sněhem nebo ledem, buďte opatrní. Téměř neviditelnou hrozbou je potom námraza. Agresivita řidičů je závažnou příčinou dopravních nehod. Ti, kteří za volantem špatně kontrolují své emoce, vytvářejí více kritických situací. Ohrožují tím nejen sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu.

Lada Kocianová, krajský koordinátor BESIP, hovoří v naší radioporadně na téma: agresivita řidičů a zásady bezpečné jízdy v zimním období.

Češi často jezdí rychle, nedodržují bezpečnou vzdálenost a občas ani nedávají přednost tam, kde by měli. Málokdo si ale uvědomuje, že nebezpečné jsou i reakce ostatních řidičů na tyto situace. Sedm z deseti řidičů se alespoň někdy nechá vyprovokovat k agresivní jízdě.

Agresivitu nejčastěji spouští pomalá jízda

Spouštěčem agresivity je mnohdy chování jiných účastníků silničního provozu, a to nejen nebezpečné praktiky, jako je myškování nebo vybržďování. Více než třetina tázaných přiznává, že je „do varu" přivede pouhá pomalá jízda jiných řidičů. Negativní emoce se snadno šíří a agresivita tak spouští řetězovou reakci, která zvyšuje riziko vážných nehod.

02376315.jpeg

Pojmenovat nebezpečné situace a uvědomit si, že se rizikového chování sami dopouštíme, je přitom nezbytným krokem k pozitivní změně.

Řízení je jako komunikace bez dostatku informací

Automobil bohužel dává řidičům podobný pocit anonymity jako virtuální prostředí. Někteří řidiči mají falešnou představu, že musí vychovávat nebo trestat ostatní řidiče za jejich chování. Přitom jedna negativní akce většinou vyvolá další reakci.

Čtěte také

Agresivní konflikty dostávají do nebezpečí jak ty nejbližší, se kterými cestuji, tak i ostatní účastníky silničního provozu. Nejlepší obranou je defenzivní jízda.

Na počátku sledu událostí s tragickým koncem však nemusí být jen velký vztek, ale i zdánlivě nevinné rozzlobené gestikulování nebo netrpělivé troubení.

Kampaň Agresivita zabíjí staví na emotivních televizních a rádiových spotech, popisujících konkrétní nebezpečné situace s fatálními následky, a to nejen pro samotné účastníky dopravních nehod, ale i pro jejich blízké.

Mějte se stále na pozoru, jezděte pomalu a snažte se mít situaci vždy pod kontrolou. Pokud je vozovka zasněžená nebo dokonce namrzlá, je obrovský rozdíl v adhezní síle, která určuje míru tření mezi silnicí a pneumatikou.

V zimě to prostě více klouže a tomu je třeba přizpůsobit jízdu. Zima je pro motoristy velkou výzvou. Jezděte vždy v souladu se stavem silnice a klimatickými podmínkami, které mohou být nepředvídatelné.

Čtěte také

Dojde-li při jízdě na sněhu nebo na ledu ke smyku, nikdy nebrzděte. V případě smyku předních kol u vozu s předním pohonem sešlápněte spojku, abyste vyřadili ze záběru motor (u automatické převodovky zařaďte polohu neutrál), a stočte přední kola do směru, kterým chcete jet. Při smyku zadních kol stočte přední kola na tu stranu, kam se pohybuje zadní část vozu.

Při jízdě v zimních podmínkách je nutné dodržovat alespoň dvojnásobnou vzdálenost od vozidla před vámi, než je obvyklé. Brzdná dráha automobilu na zledovatělém povrchu může být až desetinásobná.

Obzvlášť nebezpečné jsou v zimě mosty, lesní úseky, vrcholy kopců a úseky podél vody. Tady musíme počítat s námrazou, i když je momentálně teplota nad bodem mrazu, právě tak jako na promrzlém dláždění.

Vyvarujte se náhlých manévrů, klidná a plynulá neagresivní jízda je na kluzkém povrchu nejlepším řešením.

Lada Kocianová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Celou radioporadnu s Ladou Kocianovou si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

autoři: Blanka Malá , baj
Spustit audio

Související