Ženy lepšími strojařkami než muži

9. prosinec 2004
Trendy

Možná se tomu budete divit. Pravdou ale je, že ženy jsou na Technické univerzitě v Liberci úspěšnějšími studenty než muži. Alespoň to tvrdí proděkan strojní fakulty Miroslav Malý.

Miroslav Malý: Do prvního ročníku strojní fakulty nastupuje asi 5 až 7 % dívek. A co je zajímavé - mezi absolventy jich je přibližně 15 %. Pouhou statistickou dedukcí z toho mohu usoudit, že pravděpodobnost úspěšnosti ženy, která na fakultu strojní nastoupí je dvakrát vyšší než u muže. Já si to vysvětluji tím, že ženy, jak známo, jsou více cílevědomé a odpovědné. To je asi ten hlavní faktor, který jejich úspěšnost zvyšuje. Samozřejmě, pro děkana fakulty je jakákoli úspěšná skupina studentů je ta příjemnější. Protože celkovou zhruba dvacetiprocentní úspěšnost frekventantů zvyšuje na poněkud lepší číslo.

Studentky technických oborů nemají odtažitější vztah ani k matematice a fyzice.

Miroslav Malý: Já si myslím, že ten historický stereotyp není příliš pravděpodobný. Že není geneticky zakódován vztah k matematice a fyzice, exaktním nebo naopak humanitním vědám nějak rozdílně mezi muži a ženami. To je jeden aspekt. Druhý aspekt podle mne je, že obecně je technika přitažlivá pro středoškolské absolventy už jen z toho důvodu, že nabízí práci. Možnost, že by absolvent strojní fakulty nenašel práci, je téměř nulová. Domnívám se, že v téhle chvíli existuje několik humanitních větví, které naopak úspěšně zásobují úřad práce.

Ženy, které úspěšně vystudovaly technické obory, jsou nyní žádány i v kancelářích, kde ještě před nedávnem pracovali jen muži.

Miroslav Malý: Doplňují těmi svými přednostmi, což je třeba smysl pro detail, preciznost, odpovědnost, což, přiznejme si, mužům chybí. Tato vzájemná symbióza zvyšuje výkon týmu, který pracuje na nějakém projektu.

Už také dávno neplatí, že ženy mají s počítačovou technikou a novinkami v programovém vybavení potíže.

Miroslav Malý: Protože těch dvacet let, které uplynuly od zavedení osobního počítače, natolik ovlivnilo generace dětí a dnes už dospělých, že se tyto rozdíly značně stírají a prakticky ani já osobně ve své učitelské práci nevidím rozdíl mezi studentkou a studentem třeba při práci s internetem nebo při přípravě nějakého projektu pomocí výpočetní techniky.

Spustit audio

Více z pořadu