Zamrzlé auto se proměnilo v nedobytnou pevnost? Hrubou sílu vynechte, radí dopravní expert
Nejchladnější období v roce, kdy přicházejí extrémní mrazy, je zkouškou pro motoristy nejen na silnicích, ale i před samotným rozjezdem. Snad každý už zažil okamžik, kdy se auto změnilo v nedobytnou ledovou „chaloupku“.
Kamarád zapalovač
Prvním problémem bývá otevření vozidla. V případě, že nemáme dálkové ovládání, je dobré mít rozmrazovač zámků. Pomůže ale i nahřátí klíčku například zapalovačem. Zpravidla se podaří klíč zasunout a otočit až na několikátý pokus. Opakované nahřívání je účinnější než použití hrubé síly. Pokud nebudeme nad plamenem opalovat umělohmotnou část klíčku, nemusíme se obávat jeho poškození.
Opatrně, abyste si nepoškodili dveřní těsnění
Další překážkou mohou být přimrzlé dveře. Ani tady se nedoporučuje použití hrubé síly. „Mohlo by dojít k poškození gumového těsnění. Doporučuji podívat se, z které strany je vozidlo méně namrzlé, to nebývá stejnoměrně, a dveře pobouchat na krajích rukou. Led zpravidla povolí,“ radí dopravní expert Roman Budský z Platformy Vize nula. Sám má zkušenosti z „dobývání“ auta pátými dveřmi. Třeskuté mrazy jsou velkou zátěží pro autobaterie. Těm může pomoci, pokud je na noc vezmeme do tepla.
V případě vybité baterie se rozhodně nedoporučuje roztahování či roztlačování aut a to nejen těch s dieselovými motory, kde hrozí jejich poškození. V případě benzínových motorů dochází k poškození katalyzátorů. Zvolte proto raději kvalitní startovací kabely.
Na míchání benzínu do nafty zapomeňte
Pro úspěšné nastartování a rozjetí vozidla je důležité také kvalitní palivo. Jeho zamrzáním trpí především naftové motory. „Takzvanou zimní naftu bychom podle normy měli u čerpacích stanic koupit od půlky listopadu do konce února. Ta zaručuje filtrovatelnost do mínus 20 stupňů, to znamená, že do teploty bychom měli nastartovat,“ vysvětluje Budský. Ještě odolnější nízkým teplotám je nafta arktická. Tu zakoupíte ale jen na vybraných čerpacích stanicích, zpravidla v horách.
Dobrou volbou je také použití aditiv do nafty. Určitě zapomeňte na kdysi oblíbené přimíchávání benzínu do nafty. Moderní dieselové motory to může velmi poškodit. A co se benzínu týká, zde by neměly nastat komplikace až do -40 stupňů.
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.