Z Ostrého rohu v Jablonci nad Nisou je „ostrý“ kruhový objezd. Jak na něm správně jezdit? Zeptali jsme se odborníka

16. říjen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Rekonstrukce Ostrého rohu v Jablonci nad Nisou

Řidiči v Jablonci nad Nisou už mohou využívat nový kruhový objezd. Vznikl v lokalitě na Ostrém rohu - v místě původní klasické křižovatky. Kvůli klesání a ostré zatáčce na jedné ze čtyř sbíhajících se cest se Liberecký kraj ve spolupráci s městem rozhodl přestavět ji na okružní křižovatku.

Čtěte také

Díky kruhovému objezdu by měl být průjezd jabloneckou křižovatkou, zvanou Ostrý roh,  nejen bezpečnější, ale také rychlejší. Na místě ještě pracují dělníci, stavba ještě není úplně dokončená. Řidiči tamtudy mohou projíždět ve směru od Bedřichova bez omezení, to samé platí ve směru od centra města přes Mšeno. Průjezd na centrum ve směru od Liberce zatím možný není. Vše by mělo být hotovo v listopadu.

Jak správně jezdit na kruhovém objezdu

Čtěte také

Víte, proč se při rekonstrukcích křižovatek tak často staví kruhové objezdy? Většina nehod na nich se totiž obejde bez zranění. Na tyto nejbezpečnější křižovatky jsme se zeptali dopravního experta Romana Budského.

„Hlavním smyslem kruhového objezdu je zvýšit úroveň bezpečnosti silničního provozu na frekventované křižovatkách a zvětšit jejich propustnost. Když se podíváme na průzkumy, které se dělaly v zahraničí, tak se zjistilo, že po instalaci kruhového objezdu se na daném místě snížila nehodovost až o 40 %, klesl počet těžce zraněných o tři čtvrtiny a počet mrtvých dokonce o 90%. Pokud se jedná o zvýšení propustnosti křižovatky s kruhovým objezdem tak tam vzrostla až o 75%,“ říká dopravní expert.

Co je největší výhodou kruhového objezdu?

„Hlavní výhoda je v tom, že vozidla do kruhového objezdu najíždí pomalu a současně ta vozidla, která už jedou kruhovým objezdem, jsou také pomalá. V případě nějakého případného vzájemného střetu nedochází k vážným následkům, většinou to skončí jenom rozbitými plechy. Potvrzují to i naše národní statistiky; na kruhových objezdech máme jednoho až dva mrtvé lidi ročně a většinou to paradoxně bývá po nárazu do středu kruhového objezdu.“  

Někteří začínající řidiči se možná kruhových objezdů obávají…

Čtěte také

„Je potřeba si uvědomit, kdo má vlastně přednost v jízdě. Přednost jízdě je nikoliv na základě značky ‚kruhový objezd‘, ale značky ‚dej přednost v jízdě‘. To bývá téměř na všech kruhových objezdech v České republice. Z toho plyne, že vozidla jedoucí v kruhovém objezdu mají přednost v jízdě. Když najíždíme na kruhový objezd, tak tam najíždíme bez blinkrů, což je celkem logické, protože stejně to nikam jinam nejde; naopak před výjezdem z kruhového objezdu blinkr dát musíme.“

Co dělat, když jsou před kruhovým objezdem dva jízdní pruhy?

„K tomu platí ještě pravidla pro jízdu v jízdních pruzích. Takže pokud jede řidič v levém jízdním pruhu, měl by na kruhovém objezdu zajet do levého pruhu; z pravého potom zajíždíme do pravého. Pokud bychom chtěli měnit jízdní pruhy, musíme to udělat tak, abychom neomezili řidiče, kteří jedou v pruhu, do kterého se zařazujeme.“

Váháte, jak správně odbočit?

Čtěte také

„Pokud řidič jede ve vnitřním jízdním pruhu a rozhodne se odbočit, a pruh po pravé straně už není volný, prostě to nestihne bezpečně, jediné rozumné řešení je objet kruhový objezd ještě jednou a při té jízdě plynule přejet do toho odpovídajícího jízdního pruhu. Naprosto zásadně špatné řešení je zůstat stát na místě a počkat až ta auta, která jsou po naší pravici, projedou a potom se snažit odbočit. Auto, které stojí ve vnitřním kruhu, je neočekávatelnou překážkou pro auta jedoucí za ním a s velkou jistotou tahle situace končí dopravní nehodou.“

Spustit audio

Související