Vývoz kůrovcového dřeva z Jizerských hor do Číny možná skončí. Přestává se vyplácet

Nakládka dřeva do lodních kontejnerů v Novém Městě pod Smrkem
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Nakládka dřeva do lodních kontejnerů v Novém Městě pod Smrkem

Export kůrovcového dřeva z Jizerských hor do Číny je v ohrožení. Doposud poslali lesní dělníci do východní Asie tisíce kubíků dřeva, stávající zakázky jsou ale domluvené jen do konce ledna. O další spolupráci se teprve jedná.

O smrkové dřevo není kvůli kalamitě v Česku ani v Evropě téměř zájem. Vyváží se proto až do Číny. Tamní nákupčí, kteří poptávají dřevo pro stavební průmysl, ale neustále zvyšují nároky na kvalitu kulatiny a snižují výkupní ceny za metr krychlový. Pro české dřevozpracovatelské firmy tak přestává být vývoz výhodný.

„Z Číny jsou už velké tlaky na snižování cen dříví. Taky už na to přišli, že je toho tady hodně. Už se začínají více dívat po kvalitě. Když se pak kombinuje nižší cena s jejich požadavky na vyšší kvalitu, tak se dostáváme do situace, jestli se to vůbec vyplatí,“ popsal situaci Tomáš Křiklava ze společnosti Kloboucká Lesní, která vyváží do Číny kůrovcové dřevo z Jizerských hor.

Nakládka dřeva do lodních kontejnerů v Novém Městě pod Smrkem

Stromy jsou ze státních lesů, soukromá firma je kupuje takzvaně nastojato, tedy sama je skácí, zpracuje, odvozí a také naloží - do kontejneru kmeny dává obří hydraulická ruka bagru. Některé stromy se asanují přímo v lese, jiné až v kontejnerech, ve kterých se vypravují na moře.

„Naloží se to, zavře se to, dá se tam přípravek předepsaný veterinární správou a tím se udělá ta předepsaná chemická asanace,“ vysvětlil postup při likvidaci škůdce Tomáš Křiklava. Během cesty do Asie, která trvá zhruba měsíc, tak lýkožrout ze dřeva zmizí.

Nejvíce nemocných stromů z celých Jizerských hor a podhůří je ve Frýdlantském výběžku, kde díky mírné zimě stále pokračuje těžba. Stromy končí především na deponiích, část se jich ale nakládá na nádraží v Novém Městě pod Smrkem na lodní kontejnery. Je otázkou, jak dlouho se kamiony plné českého dřeva budou po rejdařích do Číny posílat. Z Nového Města pod Smrkem to bude zatím jen do konce ledna, o další zakázce se jedná.

Spustit audio
autoři: Šárka Škapiková, Redakce ČRo Liberec

Související