V Liberci vzniklo technické muzeum, návštěvníci uvidí automobily, motocykly i tramvaj

7. září 2014

Automobiloví nadšenci otevřeli v pavilonu G libereckého výstaviště technické muzeum. K vidění je historický automobil Laurin a Klement nebo úzkokolejná nákladní tramvaj, která v minulosti rozvážela sudy piva.

Mezi prvními návštěvníky většinou patřili majitelé nějakého autoveterána. Jedním z nich je i Daniel Fajfr z Liberce.

„Laurin a Klement, krásný vůz, zachovalý, národní hrdost. Je to paráda, že tu něco takové stojí. Objevila se tu také nádherná sbírka amerických a anglických motocyklů, to se hned tak nevidí,“ konstatuje Fajfr.

Historické vozy obdivovala i Hana Hadrabová. Spolu s manželem vlastní sportovní vůz Schmalbach MG TD4, který se zachoval zřejmě jako jediný na světě.

Na návštěvu muzea se stylově oblékla a přidala klobouček, paraplíčko i krajkový živůtek na elegantní šaty.

„Vždy mě zajímalo, co se v té době nosilo. Moc se mi to líbilo, ta doba byla úžasná. Dívám se proto na internet, prohlížím staré časopisy a inspiruji se,“ vysvětluje Hadrabová.

Historické auto zářivě žluté barvy přivezl před muzeum Petr Víboch. Povzdechl si jen, že ho měl mít už zamlada.

„To je Fiat X1/9, dvoumístné sportovní auto. Tady se jezdívalo v trabantech a Italové jezdili s tímhle,“ říká Víboch.

Bovera klub, který se zabývá obnovou historických tramvají, zapůjčil do muzea dopravní prostředek z roku 1929. Léta zapomenutý sloužil jako zahradní dílna, popisuje Petr Kumpfe.

„Nákladní tramvajový vagón sloužil v Jablonci nad Nisou. Před pivovarem se naložily sudy na tramvaj a hospody, které byly na trati, se zásobovaly přímo z tramvaje. Škoda, že se to nepodařilo zachovat," dodává Kumpfe.

V Liberci vzniklo technické muzeum, návštěvníci uvidí automobily, motocykly i tramvaj. Žluté - Fiat X1/9

Děti stojí jak přilepené u skla expozice s modely autíček včetně oblíbených angličáků. Impozantně na návštěvníky působí také historická sněhová rolba, která před čtyřiceti lety upravovala sjezdovky u Ještědu. Opravil ji Jiří Pavlů.

„Kolem roku 1992 už přestala být funkční. Zůstala tam stát v kopřivách. Bylo mi rolby líto, tak jsem ji získal od Sportovního klubu Ještěd a zrenovoval,“ vysvětluje Pavlů.

Všichni tito nadšenci vybudovali technické muzeum v pavilonu G pronajatém od města Liberec bez dotací. Dali do toho vlastní peníze a stovky hodin práce.

„Počínaje od použití vysavače až po odborné práce jako znovupřipojení proudu a vody," vyjmenovává Petr Víboch.

Dobrovolné práce nelituje. Věří, že především děti, pro které připravují automobiloví nadšenci spoustu programů, najdou v sobě podobné zapálení pro technické vynálezy jako oni.

autoři: Ivana Bernáthová , ako
Spustit audio