Učitelů fyziky i matematiky je v Libereckém kraji nedostatek

20. březen 2019 12:03

V Libereckém kraji ubývá učitelů – a to hlavně těch, kteří učí matematiku, fyziku nebo biologii. Zájem o takové obory není velký ani podle Technické univerzity v Liberci.

Vyplývá to z předběžné verze výroční zprávy o rozvoji vzdělávací soustavy za školní rok 2017/18. Tu kraj už představil, ale její definitivní znění musí ještě schválit zastupitelé. Krajský radní pro školství Petr Tulpa ze Starostů pro Liberecký kraj říká, jak jsou na tom školy v kraji s pedagogy: „Relativně dostatečné množství je jazykářů – a to jak češtinářských, tak cizojazyčných, humanitních oborů, objevuje se pomalu nedostatek učitelů chemie, biologie.“

Univerzita v Liberci nabízí studentům nový obor zaměřený na plasty. Jako jediná v Česku

Absolventka Technické univerzity v Liberci (ilustr. foto)

Technická univerzita v Liberci (TUL) přichází v čase před podáváním přihlášek na vysoké školy s novinkou ve své nabídce studia

Podle Tulpy chtějí situaci řešit přes Asociaci krajů, která by jednala hlavně s vysokými školami. Sám ale přiznává, že pouze školy si rozhodují, které obory nabídnou. Rychlé řešení tedy neexistuje, možností je větší propagace technického vzdělávání.

O studium učitelství není velký zájem

Přírodovědně-humanitní a pedagogická fakulta Technické univerzity v Liberci (FP TUL) úbytek na vzdělávacích oborech technického a přírodovědného zaměření nepozoruje. Je to ale paradoxně způsobeno tím, že samotný zájem o učitelství takových oborů je už mnoho let malý. O tom Český rozhlas Liberec informoval Jan Picek, děkan FP TUL, která vzdělává budoucí učitele. Dodal ale, že v Liberci by se v budoucnu měli vzdělávat pedagogové i v biologii. To by byla novinka. Zatím ale není rozhodnuto o akreditaci.

Zájemce o učitelství může v Liberci získat kvalifikaci díky tzv. kombinovanému studiu. To je méně náročné na docházku než klasické denní studium. Jde třeba o informatiku nebo fyziku, oba obory se zaměřením na vzdělávání. Podle Jana Picka je na kombinovaném studiu zhruba třetina všech studentů učitelských oborů.

autor: Jan Charvát