Takzvaný cyklopluh je šikovné zařízení. Jak funguje a jak se takové kolo řídí?

2. leden 2018 11:00

Na Nový rok vždycky symbolicky zahajují sezonu party různých nadšenců. Ať už jsou to letečtí modeláři, hudeníci, ochotníci nebo třeba sportovci! Například cyklisté z Hradecka - ti měli novoroční jízdu včera dopoledne. Sice nesněžilo, ale kdyby náhodou... byli připraveni. 

Sestrojili totiž takzvaný cyklopluh. Nejdřív bylo potřeba poměrně těžké nákladní kolo se širokými pneumatikami do sněhu. V zimě u něj stačí jenom odmontovat přední nosič a na jeho místo nasadit speciální šípovou radlici.

Že to opravdu funguje, ukázal Janě Fuskové - Kudyvejsové jeden z autorů zlepšováku - Jiří Štrupl.

„Radlice se montuje dopředu. Kolega má ještě druhou verzi, kde je radlice napříč a ta se zapojuje dozadu za kolo na tažné zařízení. Tady při zadní radlici uhrnuji sníh za sebou ke straně. A když mám šípovou radlici vepředu, tak sníh rozhrnuji před sebou," vysvětluje Jiří Štrupl.

Radlice má dole gumu. V případě, že by se zadrhla o obrubník nebo asfalt, aby se hned nerozbila. Jde již o několikátou verzi. Každý rok ji cyklističtí nadšenci vylepšují.

„Až budu v místě kde jsem ještě nepluhoval a potřebuji sníh nahrnout ke straně, tak pákou spustím radlici a sníh odhrnuji na stranu," usmívá se Jiří Štrupl.

Jaký byl původní účel cyklopluhu? Že bude jezdit po Hradci Králové a uklízet sníh na chodnících? Nebo měl rozhrnovat cyklotrasy pro nadšené zimní cyklisty? Nebo prostě v případě většího množství sněhu měl umožnit průjezd?

„My jezdíme celoročně na kolech. A někdy je nepříjemné, když napadne čerstvý sníh a není rozhrnutý. Tedy chce to vystihnout ten správný okamžik a máme krásnou cestu. Loni například nebylo Labská stezka vůbec sjízdná. Kdybychom to včas vzali tímto zařízením, tak by to bylo o mnoho lepší," doplňuje Jiří Štrupl.

autoři: Jana Kudyvejsová , baj
Spustit audio

Související