Při návštěvě historického nádraží v Martnicích v Krkonoších se vrátíte do zlaté éry železnice

Nádraží a vodárna
Nádraží a vodárna

Na východním okraji Libereckého kraje se nachází malebná obec Martinice v Krkonoších. Známá je především milovníkům železnice. První vlak Martinicemi projel roku 1871. Stanici vystavěla společnost Rakouská severozápadní dráha a roku 1899 se ze stanice Martinice, tehdy vedené jako Jilemnice, vydal první vlak do Rokytnice nad Jizerou. Na nádraží se dodnes dochovaly objekty a zařízení z let 1871 až 1948, let vrcholného rozvoje železniční dopravy, a to ve zcela funkčním stavu.

Na první pohled nejvíc zaujmou dnes již ojedinělá mechanická návěstidla. Ovládaná jsou ručně drátovody z dopravní kanceláře a dvou hradel neboli stavědel. Kromě vjezdových, odjezdových a seřaďovacích návěstidel obsluh ovládá také mechanické předzvěsti a mechanické závory.

Sledovat pohyb na jednotlivých stožárech je zážitek a obsluha přitom předvádí libozvučný koncert. Na nádraží se totiž vždy v jeden čas sjedou vlaky ze všech tří směrů, od Chlumce nad Cidlinou, od Trutnova a od Rokytnice nad Jizerou. Elektromechanické zabezpečovací zařízení bylo vystavěno v letech 1946 až 1948 a je jediné svého druhu u nás na tratích s pravidelným provozem.

Zajímavostí nádraží je také dochovaný soubor historických budov. Hlavní část výpravní budovy je postavena z bílého a červeného pískovce. Západní křídlo postavené pro místní dráhu je již cihlové, ale fasáda je provedena tak citlivě, že křídlo ladí s původní budovou.

Dochovala se také výtopna, popelová jáma, vodárna se studnou, vodní jeřáby včetně rozvodů a další zajímavosti, které byly nutné pro provoz parních lokomotiv. Především díky Spolku železniční historie Martinic v Krkonoších se podařilo nádraží prohlásit kulturní památkou České republiky a zabránit plánované modernizaci, kterou by stanice přišla o své malebné kouzlo.

31. srpna 2019 čeká Martinice velká sláva. Chystá se oslava 120 let od zahájení provozu na lokálce, za jejíž výstavbou stáli kromě hraběte Jana Harracha textilní průmyslník Josef Haney z Rokytnice, prokurista Theodor Hübner z Jablonce nad Jizerou, okresní starosta Jan Zubatý a starosta Jilemnice František Jerie.

Ustavená Společnost místní dráhy Jilemnice – Rokytnice vlastnila dvacetikilometrovou trať až do zestátnění v roce 1935. Bohužel se dráhu nepodařilo protáhnout až do Kořenova, jak zamýšlel hrabě Harrach. Tuto myšlenku se dnes snaží oživit spolek železničních nadšenců spolu s kraji a Svazkem měst a obcí Krkonoš. Dostavbou desetikilometrového úseku by vznikl uzavřený okruh kolem Krkonoš.