Potraviny je možné reklamovat podobně jako jiné zboží. Zeptali jsme se v dTestu, jak na to

Stává se, že si lidé z obchodu přinesou domů plesnivý chléb, nebo zkažený majonézový salát. Některé potraviny se rychle kazí, i přesto je lze reklamovat. Kdy jsou potraviny vadné? A jak je reklamovat? Redaktorka Barbora Kvapilová se ptala právníka spotřebitelské organizace dTest Matěje Svojtky.

Čtěte také

Základní rozdíl mezi reklamací například bot a reklamací potravin je to, že proto, že potraviny vydrží kratší dobu, než běžné spotřební zboží, tak se na ně neuplatní záruka 24 měsíců. „Uplatňuje se záruka kratší, která se označuje jako záruka za jakost a na obalu zboží je uvedena jako minimální trvanlivost, nebo jako použitelnost,“ upřesnil právník spotřebitelské organizace dTest Matěj Svojtka.

Často jsou právě na balíčcích potravin nápisy „minimální trvanlivost do…“, nebo „spotřebujte do…“ Rozdíl v jejich použitelnosti je podle Marka Svojtky v tom, že po skočení minimální trvanlivosti může být zboží dál konzumováno, může být i prodáváno, musí však být takto označeno a musí být umístěno odděleno od ostatního zboží, za podmínky, že je stále bezpečné pro spotřebitele.

Kdy je potravina vadná a kdy je možné ji reklamovat? Jakým způsobem potraviny reklamovat? A lze reklamovat potraviny bez dokladu o nákupu? Poslechněte si záznam rozhovoru.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.